Keyword

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 471 niet laden

Welcome To Holyland

Na het ter ziele gaan van post-doom band Zeus Walks The Earth richtten Wim (gitaar) en Geert (bas) de doom/sludge band Welcome To Holyland op in 2015. Ik zag op nog geen maand tijd Welcome To Holyland twee keer live en vertoefde in onaards, donkere atmosferen waarvoor we eigenlijk woorden tekort kwamen om te omschrijven hoe we ons daarbij voelden. Over het optreden van deze band uit Aalst op Stormram, Zulte schreven we: ''Binnen deze intieme omkadering werkt die oorverdovende naar een demonische climax opwerkende, doom met sludge en post metal invloeden , zodanig intens op ons gemoed dat we voor een klein uur vertoefden in andere oorden, ver verwijderd van de realiteit, onze eigen demonen nog maar eens diep in de ogen kijkende.
Kortom, als er grenzen zijn aan die donkere intensiviteit dan heeft Welcome To Holyland die grens op Stormram compleet overschreden. Diep onder de indruk doken we de nacht in, op zoek naar een straaltje licht in de duisternis"
.
Welcome to Holyland bracht recent een eerste demo uit, hoog tijd om deze ook eens onder de loep te nemen.
“War” , meteen één van de kortste songs op deze schijf, circa vijf minuten, geeft de toon aan. Intensieve, trage doom klanken duwen u met een verschroeiende aanpak tegen een geluidsmuur tot je compleet murw geslagen en je potdoof in de donkere hoek achterblijft. Waarna en vocale aankleding, die klinkt als een Hels geschreeuw uit de donkere bossen, u de ultieme doodsteek toedient. Het is niet alleen hoe die eerste song in elkaar steekt, het blijkt de rode draad te zijn op de volledige schijf. Gerugsteund door gitaristen die met logge riffs je hart doorklieven, en drumsalvo's als hoefgetrappel van paarden uit de Hel, drijft die stem van Wim je bij 'Doom' langzaam maar zeker tot een punt van innerlijke waanzin wanneer je daardoor ook uw eigen demonen in de ogen kijkt.
Je zou kunnen stellen, Welcome to Holyland is een concept dat al zoveel malen is voorgedaan, we horen eigenlijk een combinatie van wat doorsnee Doom metal acts doen gecombineerd met vocale inbreng in de stijl van bijvoorbeeld AmenRa. Net als die laatste slaagt Welcome to Holyland er echter in duisternis zo intens te doen aanvoelen dat die walmen je letterlijk hypnotiseren en lijken te verstikken. Eens elk beetje leven uit je vege lijf is gezogen, grijpt de band je weer bij de keel met de volgende mokerslag “Gift of God”.
Besluit: Begane doom/sludge paden blijft Welcome To Holyland verder bewandelen tot je als aanhoorder compleet waanzinnig geworden in de donkere hoek van de kamer achterblijft, totaal verweesd en met het angstzweet op de lippen.
Origineel? Dat dus misschien niet, maar wel gebracht op een enorm intens hoog niveau zoals we niet elke dag tegen komen. Dat dan weer wel. En dat is zowel op als naast het podium dus het geval.

Tracklist: War 05:13 Doom 11:27 Gift of God 04:40 Mijn Groene Gezellin 11:17

Doom/Sludge