Democrazy Gent: events Democrazy Gent: events Concerten Watsekeburt, lage Landen?: Boekvoorstelling , DOK, Gent op 29 augustus 2019 Big next: Tessa Dixson, Anna…

Mangelen Min

Het Noorse trio Building Instrument bestaat uit Mari Kvien Brunvoll, Øyvind Hegg-Lunde en Åsmund Weltzien. De band, ontstond in 2008. Oorspronkelijk als louter elektronische muziek band, maar later stroomden er ook Folk , Ambient en Jazz invloeden in hun muziek. Met 'Mangelen Min' bracht de band zijn ondertussen derde album op de markt. Uitgebracht via Hurbo - een label dat houdt van bands en artiesten die - net als wijzelf - graag buiten de lijntjes kleuren.
“Lanke” is een song, die eigenlijk al aantoont waar het naartoe gaat. Dromerige soundscapes, een zeer heldere stem, en verdovende klanken binnen een gevarieerde omkadering, voeren je weg naar onaards mooie oorden.
De songs zijn allemaal vrij kort - tussen de twee a drie minuten - waardoor de plaat eigenlijk in zijn geheel dient te worden beluisterd. “Mangelen Min” sluit dan ook perfect aan op de rest van deze plaat, “Lette”, “Rygge Rygge La La”, het zes minuten lange “Ta Regnet” en “Klokkespillsympfonien”. Telkens wordt die song uitgekleed, en slaat deze band bewust aan het experimenteren en zet je bewust op het verkeerde been.
Mari zingt bovendien vaak in eigen Noorse Dialect - de dame is afkomstig uit Molde. En dat laatste zorgt dan weer voor een unieke inbreng. Meer nog het versterkt de melancholische ondertoon die je al terugvond binnen de instrumentale aanpak. Naast je verwonderen en bewonderen, zit er bovendien enorm veel melancholie en weemoed verstopt in deze plaat. 'Mangelen Min' betekend dan ook 'het gemis'. Ergens schuilt toch wat pijn en verdriet in songs als “Sangen Min” en komen vaak zelfs Oosterse elementen boven drijven, zoals bij “Ta Regnet”. Elementen die je nog meer verdoven en toen wegzweven naar andere oorden. Het is een soort melancholie die we dus over de gehele lijn blijven terugvinden tot het eindpunt met “Blokk Omni”.
Besluit: De band neemt je op avontuur door Noorse landschappen, boordevol adembenemende uitzichten. Die bijzonder veelzijdige stem van Mari blijkt daarbij telkens een enorme meerwaarde binnen het geheel. Maar vooral spreekt Building instruments tot de verbeelding omdat de band erin slaagt om ons ook na elke luisterbeurt weer iets nieuw te doen ontdekken. Die Oosterse elementen bijvoorbeeld, hoorden we pas na de tweede luisterbeurt. Kortom: 'Mangelen Min' is een breekbare, gevarieerde en experimentele schijf geworden waarbij emotionele paden worden bewandeld die de aanhoorder in een trance doen belanden. Een trance waaruit je gewoonweg niet meer wil ontsnappen. Zeker niet na drie of vier luisterbeurten, zo verslavend mooi is deze broze en breekbare muziek van Building Instruments.
Zonder meer een bijzonder uniek pareltje van een schijf dus , voor elke liefhebber van Jazz, Ambient, experimentele elektronische muziek , dreampop en zelfs Folk muziek. Ten zeerste kunnen aanraden.

Tracklist: Lanke 04:14 Mangelen Min 04:56 Lette 01:48 Rygge Rygge La La 02:45 Ta Regnet 06:51 Sangen Min 03:56 Klokkespillsymfonien 01:29 Vil Du di nok 05:34 Trosten 02:24 Gronnere under 01:02 Alt Vorsvinn 02:52 Blokk Omni 01:16

Ambient/Dream pop/Folk/Jazz
Mangelen Min
Building Instruments