Breakfast

Geschreven door Erik Vandamme en Wim Guillemyn

De Gentse rockband Hyper! heeft zijn naam niet gestolen. Dit bijzonder ambitieuze collectief aan topmuzikanten, beweegt zich op zijn debuut voort als losgeslagen Duracell-konijnen waar maar geen stop op staat. Met 'Breakfast' legt de band uit waar rockmuziek anno 2019 voor staat. Feitelijk is er niet veel veranderd, maar de catchy refreinen blijven hangen aan je ribbenkast. Waardoor stilzitten onmogelijk is. Eenvoudiger en aanstekelijk en puurder dan dit kan rock niet zijn.
Ga het bij songs als “Ritalin For Breakfast”, “Cowboy Moves” en “One + One” dus vooral niet te ver gaan zoeken. Wat Hyper! brengt is compromisloze rockmuziek, met alles  erop en eraan, dit binnen een instrumentale omkadering waar geen speld valt tussen te krijgen, aangevuld met een vocale aankleding die zorgt voor meerdere adrenalinestoten waardoor stilzitten onmogelijk is. Met “Count The Days” gaat de band plots de wat meer ingetogen weg op. Maar niet te lang, algauw worden de registers compleet opengegooid en sluit Hyper! af met het toegankelijke “Silhouettes”, een song die je vanaf de eerste luisterbeurt meebrult uit volle borst. Bij voorkeur tijdens het spelen van een potje luchtgitaar met de haren in de lucht.
Als je de heren hoort, zou je denken dat het hier gaat om rockers van jaren (dat is als compliment bedoeld). Maar deze jongens zijn prille twintigers, met een oud rockhart. Daarvoor komen we zeer graag uit onze luie zetel. Hyper! brengt trouwens het soort rockmuziek dat live het beste tot zijn recht komt. Eens op het podium is er geen houden meer aan. De aanstekelijke, catchy aankleding wordt namelijk voortdurend overgoten met sausjes energie die je de ene na de andere adrenalinestoot bezorgt. Hou deze jonge band in het oog, voor je het weet breken ze elk dak in Vlaanderen, Nederland en gelijk waar af op een eenvoudige maar doortastende wijze. 'Breakfast' is zo een plaatje waar ook wij hyper van worden. Het is een kwestie van tijd eer dat bij ieder van u het geval zal zijn. Want echt, hierop stilzitten is onmogelijk. (Review Erik)

(Review Wim) - Hyper! is een Gents trio dat blijkbaar nogal geïnspireerd was door ADHD. Hun bandnaam draagt het al uit en ze stellen zich ook voor als drie ADHD’ers. Ook hoor je wat verwijzingen in sommige songs. Zoals op opener “Ritalin for Breakfast” (een verwijzing naar Rilatine) dat barst van de energie, rockt als de beesten en bij momenten zelfs wat psychedelisch is. Ook “Cowboy Moves” heeft iets nerveus en energetisch in zich. Dit vooral dank zij de basis groove van het nummer. Toch is het nummer vrij toegankelijk. De zanger heeft ook een vrij aangename stem om naar te luisteren. “One+One” onderscheidt zich door de hoge zang in de bridge. Op “Count The Days” gaat het tempo even naar omlaag. Een gitaar en een mijmerende zang openen het liedje. Langzaam wordt het nummer verder opgebouwd en bloeit ze open net als een mooie orchidee. Heel fijn nummertje dat zeker en vast geschikt radiomateriaal is. Afsluiter “Silhouettes” is terug een rocker geworden dat met ritme en riffs speelt. Het is moeilijk om hen met anderen te vergelijken maar ik doe toch een poging: ik hoor elementen die refereren aan o.a. The Arctic Monkeys, The Black Box Revelation, The Black Keys etc…
Dit is een te ontdekken EP-tje voor wie van bovengenoemde stijlen en bands houdt. “Count The Days” is een nummer dat zeker zijn plaats in de Afrekening verdient.
Komaan mensen, deze band mag best wat veel aandacht verdienen met een release als deze.

• Band Name: Hyper!