Dead Man's Diary

Black Lilium  is een progressieve melodieuze metalband die sinds 2014 noest aan de weg timmert, ondertussen heeft de band dus vooral gewerkt aan het opbouwen van een livereputatie. Op zich geen slechte zet, want daardoor heeft Black Lilium een manier gevonden om een parel van een debuut uit te brengen.
Het meest opvallende? Dit debuut is een bijzonder emotionele schijf geworden, die bovendien zeer toegankelijk klinkt., waardoor een ruim publiek kan aangesproken worden. De band doet dus niet aan hoge woorden gebruiken of al te intensief de geluidsnormen overschrijden. Met een eenvoudige aanpak raakt Black Lilium echter wel de gevoelige snaar van iedere liefhebber van melodieuze rock en metal. Echter blijft deze band wel angstvallig binnen de lijntjes kleuren en dat vinden we op zich wel jammer. Vanaf “Beast In The Backseat” hoor je dan ook dat Black Lilium vooral de harten wil raken van iedereen die het niet al te ver gaat zoeken. Buiten enige comfortzone treden of experimentele uitspattingen zijn er ook niet bij tijdens “Paragon Of Imperfection”, “Demon In Disguise” en “Walls Around My Soul”. Die opvallende, herkenbare lijn vinden we ook terug bij de overige songs op deze schijf. Song na song valt ons echter ook op dat de muzikanten en vocalist zeker niet aan hun proefstuk toe zijn, de perfectie in bespelen van instrumenten en heldere stem brengen je naar de zevende hemel.  Wie het dus echt niet te ver wil gaan zoeken, zal in deze band en plaat dus zeker zijn gading vinden. Voor zij die houden van een wat meer avontuurlijke aanpak, ligt het wel anders. Doordat alles teveel die gezapige lijn opgaat zal die laatste categorie van metalliefhebbers wat op zijn honger blijven zitten. En toch werken parels van songs als “My Purpose”, “Dead Mans' Diary” en afsluiter “Ghosts Without A Voice” op de nekspieren. Je begint hierop prompt te headbangen.
Het enige advies dat we willen en kunnen geven bij het beluisteren van dit debuut van Black Lilium: ga het als progressieve metalliefhebber niet te ver zoeken. Deze band schittert met 'Dead Man's Diary' vooral in eenvoud en komt er daar gewoon mee weg. Kwalitatief en puur technisch bekeken valt er namelijk geen speld tussen te krijgen. Wij behoren echter tot de categorie van avonturiers en blijven dus een klein beetje op onze honger zitten. De luisteraar heeft echter altijd het laatste woord.

• Band Name: Black Lilium
  • Label Prod: Eigen Beheer/Metal Message Global PR
  • Date: 2020-02-19 23:00:00