Sorceress

Jess Williamson voorstellen doen we aan de hand van het volgende bericht van deze Amerikaanse folk artieste: ‘Jess Williamson groeide op in Dallas, Texas, maar woont sinds een paar jaar in LA. Deze move resulteerde ook in een iets andere sound dan van haar vorig album ‘Cosmic Wink’. Op ‘Sorceress’ blijft Williamson  trouw aan haar country roots, maar de muziek is met haar ambities meegegroeid. Haar stem is sterk als kwetsbaar en de muziek doet denken aan '70s cinema, '90s country muziek en 'breezy West Coast psychedelia'.
De nieuwe plaat heeft eveneens een diepere , onderliggende betekenis. We citeren: ’Op ‘Sorceress’ verweeft Williamson liefdesbrieven met het verwarrende heden en de onzekere toekomst. Zo bezingt ze reflecties op vrouwelijkheid, het (na)streven van perfectie, het 'New Age' geloof, kritiek op kapitalisme en social media. Maar ook intieme verhalen over het leven en de dood van naasten. Het is een album over het verlies van onschuld en de mogelijkheid om zelfkritisch, zelfbewust en vol bezinning te zijn.’
Vanaf het breekbare “Smoke” voel je al aan welke richting deze schijf uitgaat. Enorm veel emoties komen boven drijven vanuit die verdovende, dromerige stem van Jess Williamson. De songs “As the Birds are”, “Wind on Tin” en het wondermooie “Soreceress” laten niets aan het toeval over. Mede door die bijzondere stem komt het mystieke en bevreemdende dat je tegenkomt in diezelfde sprookjesachtige droomwereld eveneens boven drijven.
Voortdurend schipperen tussen obscuur, occult en breekbaarheid, bezorgt Jesse je koude rillingen en een krop in de keel. Songs als “How Ya Lonesom”, “Rosaries at the border” en “Harm Non” laten horen en voelen dat Jess Williamson van vele markten thuis is. Door haar bijzondere stem en de mysterieuze instrumentale aankleding, blijf je dan ook ademloos aan haar lippen gekluisterd en genieten tot het eindpunt is bereikt met “Gulf of Mexico”.
Besluit: Het meest bijzondere aan deze vierde plaat van Jess Williamson is het bewandelen van die dunne lijn tussen licht en duisternis, vreugde en pijn. Zoveel emoties verpakt in stem en uitstraling, gekruid van een al even tot de verbeelding sprekende instrumentale aankleding, krijgen we voorgeschoteld.
Vaak hoor je geluiden op de achtergrond die je niet thuis kunt brengen. Daardoor doet Jess Williamson je  vanaf de eerste tot de laatste seconde , op deze bijzondere parel van een schijf,  naar adem happen. De spanning is dan ook over de hele lijn te snijden, waardoor Jess in haar opzet is geslaagd om haar zeer persoonlijk verhaal zodanig te laten klinken, dat het ook jouw en mijn verhaal wordt.
Tracklist: Smoke (3:31)  - As the Birds Are (3:50)  - Wind on Tin (3:06)  - Sorceress (4:37)  - Infinite Scroll (4:10) - Love's Not Hard to Find (3:48)  - How Ya Lonesome (4:39)  - Rosaries at the Border (3:54)  - Ponies in Town (3:45)  - Harm None (3:20)  - Gulf of Mexico (4:05)

dark folk
Sorceress
Jess Williamson