Penance

Tithe is een Amerikaanse death/sludge/grindcore band die sinds 2017 wild om zich heen stampt, letterlijk. De band bracht ondertussen een EP op de markt 'Tithre' en lijkt nu klaar om op een verpletterende wijze de wereld te veroveren met zijn full album debuut' Penance'. Op basis van deze verschroeiende luide, harde en meedogenloze trip is dat maar een kwestie van tijd.
“A single Rose” is alvast een uppercut die recht in je gezicht tot ontploffing komt. We onthouden daarbij de diepe grafstem, knetterende riffs en vooral drumsalvo's die als kanonskogels je trommelvliezen doen barsten. Snel, sneller en snelst lijkt wel de manier waarop deze band tewerk gaat. Als een bende losgeslagen tientonners die een porseleinenwinkel tot puin slaan; de band gaat zo te werk op “Scum” , “Mantra” en “Apostasy”. Een melodie zit er wel in, maar het gaat dus vooral om snel en vuurkrachtig als een bulldozer door te gaan , tot van die winkel niets meer overblijft. Het melodieuze, de dreigende toon langzaam opwerken en een oorverdovende climax verwezenlijken, kom je ook tegen op het lekker doomachtige “Apostasy”.  Het duidt meteen aan dat deze Amerikaanse band van vele markten thuis is, zolang het maar vuil, snel en verschroeiend hard gaat , binnen een donkere omkadering die je koude rillingen bezorgt.
Ook al ligt alles op diezelfde lijn, het is niet bijster origineel wat Tithe hier doet, maar de verpletterende wijze waarop deze band blijft doorgaan met mokerslagen uitdelen, zorgt ervoor dat we gewillig ons laten meesleuren op deze wilde rollercoaster trip … richting hel, de vuurtongen doen de temperatuur over de hele tot een kookpunt stijgen. En dat is  in grote mate  te danken aan de instrumentatie en de spoken words , het soort rauw gegrom uit het duister , die je angst aanjaagt en geen spaander geheel laat van je vege lijf.
Op dit elan blijft de band trouwens gewoon doorgaan tot het bittere eind met “Psychadeleic Neurogenesis” , “Tetrahedron” en “Lullaby”.
Besluit: Tithe is een band die geen compromissen sluit, zoveel is duidelijk. Vanaf die eerste song worden alle registers opengetrokken, en zijn ze niet meer te stoppen tot alle heilige huisjes omver zijn geblazen. Chaos dus . We worden over de streep getrokken door deze nieuwe ontdekking, binnen de donkere , rauwe sludge/death/grindcore/metal.

Tracklist:
A Single Rose 03:30 Scum 05:07 Mantra 04:16 Apostasy 05:10 Palindrome 04:32 Psychadeleic Neurogenesis 05:28 Tetrahedron 02:26 Lullaby 07:03

• Band Name: Tithe