• Nieuws van Trix in Antwerpen
    Nieuws van Trix in Antwerpen Nieuws van Trix in Antwerpen TRIX GAAT WEER OPEN! Trix heeft opnieuw (gedeeltelijk) de deuren geopend! Op concerten is het…

Storm Over Isengard

Een Finse band met een Nederlandse zanger die op een Pools label een album uitbrengt waarop ze een ode brengen aan de Noorse black metal (tweede golf) met lyrics in het Engels, Fins en Nederlands. Qua Europese gedachte zit het wel snor bij Iku-Turso. Het album ‘Storm Over Isengard’ is een verzameling van bonusmateriaal voor hun album ‘Pakana’, dat inmiddels al uitgebracht werd, maar die nu afzonderlijk op de markt komt.
Misschien net omdat het ‘maar’ over bonusmateriaal gaat, hoor je hier een relatief ontspannen band die de creativiteit een beetje de vrije loop laat. Met een albumtitel als ‘Storm Over Isengard’  is het niet te verwonderen dat de invloeden van bands als Storm en Isengard er nogal dik op liggen, net als de weinig subtiele pagan- en folkreferenties. “Portit Pohjolan” is een leuke brok doom met wat weinig black en pagan erbij, terwijl  “Sapphire Dreams” een soort van blackened powerfolk is.
Alles mag en alles kan. “Storming The Isengard” lijkt een blackened versie van Alestorm te gaan worden, maar de band weet zich nog net te herpakken. “Myrskyn Jälkeen” zou de aanzet kunnen geweest zijn van een mooie volwaardige song, maar de band heeft deze intro als track opgelijst in plaats van er uit  te halen wat er in zat. Hoewel je de lyrics niet echt goed kan volgen, is “Jij Die God Haat”, de Nederlandse versie van Satyricon’s “Du Som Hater Gud” best wel goed gevonden, vooral die pianoriedel naar het einde toe is een mooi accent.
Als folky black metal je ding is, moet je dit zeker een kans geven.

• Band Name: Iku-Turso
  • Label Prod: Wolfspell Records/His Wounds