Democrazy Gent: events Democrazy Gent: events Wegens het coronavirus , alle concerten opgeschort in het voorjaar! Geen gewone Gentse Feesten dit jaar, maar…

La chasse au marais -De Eendenjacht- EP

Dries Dhondt (elektronica), Emmanuel Van Damme (gitaar), Nico Vanderostyne en Matijs Vandenberghe (drums, synths) vormen samen het collectief Vrovl. Het kwartet  verbindt psychedelische noise met stoner, jazzinvloeden en elektronica , alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Voor muziekliefhebbers,die graag buiten hun eigen lijntje kleuren, waaronder we onszelf rekenen, alvast wel. Met ‘Koeterwaals’ liet de band enkele jaren geleden al van zich horen op een absurde wijze die je tot waanzin drijft, een zalig gevoel als je het ons vraagt. Nu is er ‘La chasse au marais -De Eendenjacht'. Wederom een EP, die toch aanvoelt als een full album.
Knetterend wordt geopend met “De Stuurman” , een kleppertje van meer dan elf minuten, waarbij dat absurde al uit de doeken wordt gedaan. Puur instrumentaal genot voor wie houdt van avontuurtjes in een kleurrijk noise landschap; wij amuseren ons alvast kostelijk. Wie echter houdt van een gestructureerd leven , zal dankzij de chaotische brij die de band je aanbiedt waarschijnlijk orendol worden, wie dus houdt van dat lekker buiten de lijn kleuren en aan stijlbreuken doet, krijgt eerder een oorgasme.
We hielden onze adem in bij “De aangeschoten wilde eend”, waarbij intimiteit - zeer subtiel - wordt gecombineerd met het gaspedaal compleet indrukken, om daarna weer gas terug te nemen. En net als je denkt dat het eindpunt is bereikt, wordt weer een andere draai gegeven aan het stuur.
Daardoor is 'Le Chasse au marais/De eendenjacht' - waarom dat in het Frans en Nederlands wordt voorgesteld is ons trouwens een raadsel - geen gemakkelijk brokje vlees om te verorberen.
De luisteraar moet een inspanning doen om binnen de wirwar aan experimenten van  geluiden en klanken, enige structuur te ontdekken. Dat lukt wel een beetje, maar het is toch voortdurend opletten dat Vrovl je niet weer op het verkeerde been zet. Met het meer dan zeventien minuten lange “De vlucht van Waterwild” gaat Vrovl gewoon op diezelfde weg verder, en hier komt er enkel geschreeuw in voor. Vocale inbreng kunnen we het niet noemen, hoeft ook niet , want we houden teveel van de chaotische aanpak die Vrovl ons voorschotelt. Blijven doorgaan dus!
Besluit: Vrovl houdt duidelijk van de grens van het onmogelijke aftasten, experimenteren met muziekstijlen en daar dingen mee doen die je niet thuis kunt brengen. Dat trekt ons nog het meest over de streep. Want er is binnen die chaotische brij dus wel degelijk een structuur te ontdekken, als je aandachtig luistert.
Wie echter deze schijf oppervlakkig beluistert , zal enkel die brij over zich heen voelen donderen, wie dieper ingaat op de songs, en ze de nodige luisterbeurten geeft, ontdekt een ingewikkelde puzzel waarbij de stukken wel degelijk in elkaar passen eens de rook om je hoofd is verdwenen. Geef deze schijf dus echt de nodige kansen, laat je fantasie daardoor geprikkeld worden en je zult ontdekken...

Tracklist: De Stuurman 11:29 De aangeschoten wilde eend 08:06 De vlucht van waterwild 17:56

Psychedelische noise rock
Vrovl