Wilde Westen, Kortrijk: events Wilde Westen, Kortrijk: events afgelasting concerten tgv coronacrisis Door de aanhoudende coronacrisis werd Wilde Westen genoodzaakt de deuren te sluiten…

Haut

Wat Elektronische muziek betreft , heeft Duitsland een zekere reputatie opgebouwd door genres als Krautrock en Neue Deutsche Welle. Die Wilde Jagd , het project rond Sebastian Lee Philip en Ralf Beck, grijpt een beetje terug naar die gouden tijden. Samen met enkele gast muzikanten en vaste live drummer Ran Levari brengt Die Wilde Jagd zijn vierde album op de markt 'Haut' waar die stelling in de verf wordt gezet, maar waaruit eveneens blijkt dat grenzen worden afgetast en verlegd in het genre.
Dankzij het wondermooie “Empfang” kom je als luisteraar in een sprookjesachtige wereld terecht, beetje vreemd aanvoelend,  maar subtiel ook zeer toegankelijk, schippert Die Wilde Jagd hier al tussen veel uitersten. Lichtvoetig, maar ook lichtjes donker.
Dankzij de vocale inbreng van Nina Siegler gaat het bij ''Himmelfahrten” zelfs helemaal de lichtvoetige kant uit. Uiteraard wordt daarbij een knipoog uitgedeeld naar het Duitse Elektronische verleden; dit duo bewijst toch weer een frisse wind te doen waaien in de Krautrock en aanverwante stijlen; en kijken naar de toekomst, net door die dunne lijn tussen donker en licht te bewandelen. “Gondel” klinkt iets meer de duistere kant op.
Vooral is deze schijf een gevarieerd brokje totaalbeleving geworden waarbij deze band je wegvoert naar een filmische wereld waar het fijn vertoeven is. Afsluiter “Sankt Damin” doet je , hoe kan het anders, weerom vertoeven tussen licht en duisternis. Nergens gaat het de ene of de andere kant uit;  het voortdurend de dunne lijn tussen beiden bewandelen is niet alleen de rode draad, maar ook de grote sterkte van deze knappe plaat.
Door de duurtijd van de songs, die afklokken op circa tien tot dertien minuten, is dat ook nodig om de aandacht scherp te houden. En dat doet Die Wilde Jagd over de hele lijn. Vervelen doet het nooit.
Besluit: Toegankelijke Elektronische pop muziek wordt over de hele lijn verbonden met de donkere zijde van Krautrock alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Die Wilde Jagd geeft een staaltje van hoe de huidige Duitse Elektronische muziek klinkt op een doordachte, fijne wijze. Waardoor de liefhebber over de streep wordt getrokken. Een aanrader dus, die bewust kiest om buiten de comfortzone te treden. Want dat is wat Die Wilde Jagd dus over de hele lijn doet op deze knappe 'Haut'.
Tracklist: EMPFANG  13:50 HIMMELFAHRTEN  10:05 GONDEL  11:43 SANKT DAMIN 09:41

Elektronica/Krautrock
Haut