#1 EP

Ter introductie van de formatie KREGEL citeren we even de info op de bandcamp pagina van de band. ‘Bart, Sven en Jeroen vormen sinds de lente van 2016 Kregel. Met al hun voeten op de Haspengouwse kleigrond en hun muzikale roots in de jaren '80 en '90 ontketenen ze hun demonen in gebalde rocksongs in je moers taal. Weinig woorden, weinig akkoorden, maar allen raak.  Woede, waanzin en Weltschmerz zijn nooit veraf, net zomin als angst, frustratie en onmacht .Maar ook spelplezier, vriendschap en een eindeloze passie voor de kracht die muziek is. D.A.F. meets Hüsker Dü meets punk meets new wave meets zó veel meer: een koppige, dwarse melange van ritme, ruis en balorigheid. Distortion, samenhorigheid en DIY. Met de EP ‘#1’ laat KREGEL een zeer rauwe tip van de sluier zien en horen. Dit is trouwens het eerste deel van vier EP's die de band zal uitbrengen, ook dat lijkt ons veelbelovend.'
Einde citaat.
Het duidt meteen ook aan hoe deze EP echt in elkaar steekt. Vanaf  “Dans” word je meegesleurd naar de jaren '80 tot '90, toen de postpunk en aanverwante stijlen zijn hoogdagen beleefde. Maar deze band staat zeker in het heden, zoveel is duidelijk. Bijzonder scherp wordt uitgehaald, de woede-uitbarstingen zijn dan ook gemeend en komen recht uit het hart. Als een wervelstorm die elk heilig huisje plat walst, zo blijft KREGEL doorgaan op de daarop volgende songs “Landen” en “Schuifeenbeetjeop”. Dit allemaal met een vette knipoog naar zelfrelativering, er mag ook eens gelachen worden. Punk fans die houden van snoeiharde uppercuts die aanvoelen als een mokerslag in het gezicht, zullen in deze EP zeker hun gading vinden. Net door buiten de lijntjes te kleuren, klinkt KREGEL echter vrij uniek en vernieuwend. En dat stemt ons nog het meest gelukkig.
Woede, waanzin en frustratie zijn ook de rode draad bij de afsluiter “Opportunist”. Deze band laat er duidelijk geen gras over groeien, en houdt je meteen een spiegel voor zoals enkel de post punk tot punkers uit het verleden dat deden. Het wordt allemaal in de eigen taal  gebracht, met een vette knipoog, is een extra pluspunt aan deze EP en band.
KREGEL drukt alvast zijn stempel en laat een diepe indruk achter, we zijn razend benieuwd naar het vervolg hiervan.
Op basis van deze lekker aanvoelende portie vuurkracht , die ons van onze sokken blies, lijkt ook dat iets om naar uit te zien. Een aanrader als je dus houdt van die typische jaren '80 punk en postpunk, waar buiten de comfortzone wordt getreden. Een knappe EP dus .

Tracklist: dans 03:30 landen 03:01 schuifeenbeetjeop 04:24 opportunist 03:38

noise/punk/new wave
#1 EP