Filthy Vince EP

Het Antwerpse trio Filthy Vince omschrijft zijn muziek als ‘altenative gar(b)age synthstonerrock' en haalt zijn inspiratie bij bands als Idles, Blur, Stoned Jesus, Queens Of The Stone Age. Met de verschroeiende single “Rabbit Style” liet de band al in zijn kaarten kijken. We namen de EP onder de loep , schoven prompt alle meubels opzij en gingen over tot omver stampen van heilige huisjes. Gelukkig zijn er geen meubels gesneuveld maar de vuile en vettige energie die uit de boxen loeit, zorgt voor meerdere adrenalinestoten.
Die stevige uppercut waarbij je niet meer recht komt, krijg je al te verwerken bij de eerste song “Let’s Unite”. De registers open trekken, en de luisteraar direct tegen een geluidsmuur kwakken tot hij niet meer recht komt, daarvoor komen we graag uit ons kot.
We blijven verweesd achter. Ook bij “Favoriete Way to die” voel je zoveel energie opborrelen dat je hierop niet kunt stil zitten, alsof deze band trouwens al twintig jaar samen speelt, zo strak en verschroeiend klinkt deze song.
De hele EP ademt een perfectie uit die we doorgaans tegen komen bij bands met meer jaren op hun teller, en dat is opmerkelijk bij zo een debuut EP. We worden dan ook verder compleet omver geblazen op die “Rabbit Style”. Een mokerslag waarbij je dreigt niet meer recht te komen. Maar tijd om tot positieven te komen krijg en is er niet. Ook al laat de band op “Red Hole” hun meer - laat ons maar stellen - gevoelige kant zien. Een ballade is het niet, dat zou een belediging zijn, maar deze song bezorgt je als rock liefhebber een ware krop in de keel en kippenvelmomenten bij de vleet. Dreigen blijft de band tot het einde doen. In elk geval is deze “Red Hole” een indrukwekkende afsluiter die bovendien laat zien en horen dat deze band van vele markten thuis is.
Besluit: Als een debuut EP een visitekaartje is voor een band om zich te tonen naar een ruim publiek, dan slaagt Filthy Vince erin om met deze titelloze EP een meesterwerk uit te brengen. Waarop knetterend, knallend en verschroeiend hard wordt uitgehaald. Toch weet dit trio aangenaam te verrassen naar het einde toe, door ook hun meer sobere en integere kant te laten zien, zonder die dreigende ondertoon uit het oog te verliezen.
Filthy Vince brengt van die lekkere vuile rock muziek, waar alle registers van het genre worden open gegooid, waardoor je totaal verweesd in de hoek van de kamer achterblijft. Dit is trouwens muziek die smeekt om live gebracht te worden, want ook al worden we op de schijf van onze sokken geblazen, pas op het podium zal dit zorgen voor een mokerslag in het gezicht waarvan je nooit meer recht zal komen.
De bommetjes energie zorgden alvast voor adrenalinestoten, ook na meerdere luisterbeurten, waardoor ons rock hart werd verwarmd en ook wij geen seconde op onze stoel stil konden blijven zitten. Dit smaakt dus op veel vlakken naar meer.

Tracklist: Let's Unite 04:46 Favorite way to die 04:30 Rabbit Style 03:20 Red hole 06:20

gar(b)age/synthstonerrock
Filthy Vince EP