Phlegmatism EP

Kong is een Nederlandse instrumentaal progressieve band die al sinds eind jaren '80 eigenzinnig aan de weg timmert. Vanaf hun sprankelend debuut 'Mute Poet Vocalizer' (1990), drukt de band dan ook zijn stempel op het genre. De nieuwste EP 'Phlegmatism' is eigenlijk een bewerking van de in 1992 uitgebrachte plaat 'Phlegm'. Oude progressieve rock in een gloednieuw kleedje gestoken, daar kun je veel kanten mee uit. Maar Kong komt er door een meesterlijke samensmelting tussen verleden en heden, met oog voor de toekomst, er compleet mee weg.
Vanaf “Horse” krijg je dan ook die typische power voorgeschoteld, waardoor de band bekend is geworden. Maar die wordt dus voldoende gekruid met een groovy sausje, waardoor de songs een nieuw leven beginnen te leiden.
Kong is altijd een band geweest die vooruit kijkt en bij elke plaat iets anders doet dan bij de vorige. Zelfs bij het heruitbrengen van oudere songs is dat dus het geval. Dat blijkt uit “M.O.N.”, “?(F.D. Part 17.239)” ook. De band is niet vies van lekker experimenteren, de luisteraar op het verkeerde been zetten en naast die typische progressieve muziek ook elementen van avant-garde  toe te voegen aan zijn sound.
In 2020 zijn de sounds nog meer verfijnd, en verder uitgewerkt naar een meer  moderne tijd. Daar zijn we alleen maar blij om. Het experimenteren met geluiden keert ook terug op afsluiter “Stockhouse”. Ook nu weer valt op dat de band in de jaren '90 zijn tijd al vooruit was, maar ook nu nog steeds naar de toekomst van progressieve rock kijkt, met een hoek af wel te verstaan. Daar houden we nog het meest van ...
Besluit: Het gevaar van een oudere plaat heruitbrengen , is dat de ziel daarvan verdwijnt eens je die plaat hebt uitgekleed. Zeker als het gaat om meesterwerken, zoals die schijf zeker was. Maar Kong slaagt er dus in om hun eigen muziek heruit te vinden, en in een modern kleedje te stoppen. Dat is opmerkelijk. Vooral doordat deze band buiten elk lijntje kleurt, op zijn eigenzinnige wijze, en binnen die avontuurlijke aanpak zelfs nog wat begint te experimenteren met geluiden.
'Phlegmatism' is dan ook een vooruitstrevend meesterwerk waar je een band hoort die vooruit keek ,toen, en vooruit kijkt nu. Een parel van een EP voor liefhebbers van progressieve metal, met een knipoog naar het oneindig experimenteren met klanken en geluiden.

Tracklist: Horse L 05:44 M.O.N. 06:00 ? (F.D. Part 17.239) 04:33 Stockhouse 04:48

• Band Name: Kong
  • Date: 2020-08-12 22:00:00