Got To Be Tough

Onlangs overleed de levende legende Toots Hibbert, frontman van de ska/reggae formatie Toots & The Maytals aan de gevolgen van het corona virus op 77 jarige leeftijd. De band is bekend geworden door grote hits als “Pressure Drop” en “Monkey Man”. De Jamaicaanse band had een groot aandeel om ska, reggae popular te maken. Dat Toots Hibbert nog niet van plan was om op zijn lauweren te rusten, bleek uit de laatste release 'Got to be tough' dat eind augustus op de markt kwam.
Een postuum nu aan deze legendarische artiest met deze recensie.
Om eerlijk te zijn voegt Toots and The Maytals op hun nieuwe schijf niets nieuws toe aan het gedoodverfde geluid . De aanstekelijke samensmelting van pure ska en lekkere, warme reggae komt in walmen naar jou tegemoet op “Drop off head” , “Just brutal” en “Got to be tough” waaruit blijkt dat Toots nog steeds goed bij stem was. De warme uitstraling keert over de hele lijn terug en doen je zweven over de dansvloer.
Toots and The Maytals is nu gewoon nog steeds die legendarische band die grenzen heeft verlegd binnen de ska en reggae . Dat wordt verder in de verf gezet op warmhartige pareltjes als “Stand Accuse” en “Three little birds” , waaraan Ziggy Marley zijn medewerking verleent. Hoewel ‘Got to be tough' de melodieuze luchtigheid  uitstraalt van vroegere klassiekers van de band, zijn de thema's van Toots  eerder serieus. “Just Brutal” gaat over slavernij, terwijl “Drop Off Head”, “Struggle” en “Stand Accused” betrekking hebben op onrechtmatige afkeuring in de brede zin. Humor en ernst, - het is de luisteraar die spiegel voorhouden -, keert steeds terug op deze nieuwe schijf.
Ska en reggae is muziek die live nog het best tot uiting komt. Hier stilstaan is onmogelijk, daarom is het bijzonder jammer dat we die sound en warme stem van Toots niet meer zullen horen om een dampend ska/reggae feestje te verwezenlijken.
Besluit:  'Got to be tough' is een plaat die niets nieuws toevoegt aan de gedoodverfde sound van Toots &The Maytals, maar wel aan je ribben blijft kleven. Het afscheid was onverwachts; Toots laat hier een wonderbaarlijk mooie erfenis achter. Zijn geest zal nog lang rondwaaien. Met deze plaat bewees hij  nog maar eens stevig op de troon te zitten in het genre van de ska en de reggae.

Tracklist: Drop Off Head 03:53 Just Brutal 03:35 Got To Be Tough 04:06 Freedom Train 03:41 Warning Warning 03:55 Good Thing That You Call 03:02 Stand Accuse 03:23 Three Little Birds (feat. Ziggy Marley) 05:20 Having A Party 05:21 Struggle 05:12

Reggae/Ska
Got To Be Tough
Toots and the Maytals