Fragments

Bear's Den is sinds 2012 het favoriete knuffelbeertje van de doorsnee pop-folk liefhebber. De band rond het trio Andrew Davie, Kevin Jones en Joey Haynes brachten al verschillende zeemzoeterige platen uit, en raakten de gevoelige snaar altijd op de juiste plaats. Ook al blijft de band ook nu nog steeds uit datzelfde vaatje tappen, ze komen er terug mee weg.
Voor hun nieuwste schijf 'Fragments' gaat Bear's Den  een samenwerking aan met componist Paul Frith. Zijn bijdrage is dan ook een meerwaarde.
Je hebt zeemzoeterigheid waardoor je na een tijdje in slaap wordt gewiegd, en je hebt zeemzoeterigheid die aan je ribben kan kleven. Sinds hun debuut 'Islands' , 2014, behoort Bear's Den duidelijk tot de tweede categorie.
Paul Frith had het snel door. De herbewerking van songs als “Crow” en “Breaker/Keeper” zijn twee voorbeelden van hoe Paul de songs in een ander kleedje steekt, zonder het origineel tekort te doen. Het maakt 'Fragments' een bijzondere plaat. Bear's Den laat een subtiel andere kant van de band horen. ‘Fragments’ zal ook in de smaak vallen bij fans van een Elbow, gezien ze er dichter tegen aanleunen door de songarrangementen. Het wordt in de verf gezet op die eerste song “Fuel On Fire”. Of “Auld Wive”, waar de geest van Bear's Den folkse sfeer binnen een weemoedige omkadering aanwezig is, gesterkt door een warme stem die je meevoert naar mooie oorden.
Het material wordt dus in een ander kleedje gestopt. Het idee ontstond namelijk om hun songs te voorzien van strijkers en piano. Bear's Den klonk  al intensief mooi, nu worden de songs naar een hoger  niveau gestuwd, lichtjes afwijkend van hun comfortzone. Het maakt 'Fragments' een bijzondere schijf. Bear's Den slaat andere wegen in dan we van hen gewoon zijn, zonder hun identiteit  te verloochenen.

Tracklist  Fuel On The Fire - Auld Wive - Can't You Hear It In The Silence - Crow  - As The Clouds Began To Part - Isaac  - Fireworks Flashing - When You Break  - Broken Parable  - Breaker/Keeper - Lightning Trying To Put Out A Spark - Napoleon

Fragments
Bear’s Den
Bear's Den + Paul Frith