Wilde Westen, Kortrijk: events Wilde Westen, Kortrijk: events Initiatieven Zomerprogramma (samenwerking Wilde Westen  en Muziekcentrum Track) - DAK, Kreun 03-06 Backback 10-06 Myrddin 17-06…

Beuker

‘Beuker’ is het nieuwe album van de Nederlandstalige hardrockband BEUK. De eerste helft van het album zijn nieuwe songs en op de B-kant staan live-versies van ouder materiaal.
Het ‘nieuwe’ van de A-kant mag je met een kleine korrel zout nemen. “Voodoo Child” van Jimi Hendrix is natuurlijk al stokoud. “Station Dementia” is de heropgenomen versie van een track van ‘Strak Plan’. Met beide songs doen ze wel iets moois. Van de Jimi Hendrix-cover kunnen we misschien moeilijk zeggen dat hij beter is dan het origineel, maar van “Station Dementia” kunnen we dat wel.
De drie echt nieuwe tracks zijn “Monster”, “Beuker” en “Konijn Met Wijn”. Zeker de eerste twee kunnen vlot overtuigen. Daarop hoor je hoe het voor BEUK loont om met een producer als Romesh Dodangoda in de UK te gaan opnemen. Dodangoda werkte eerder met Motörhead, Bring Me The Horizon, Bullet For My Valentine, Funeral For A Friend, Sylosis en Bleed From Within. Zo hard als die Dodangoda-referenties klinkt BEUK nu ook weer niet, maar hun sound klinkt hier wel voller, massiever en gelaagder. Meer punch of grinta, of hoe je het ook wil noemen, dan op het vorige album. Meer de nadruk op de rocksound en iets minder op de lyrics, al blijven die netjes te volgen.
De B-kant bevat live-versies van wat we intussen BEUK-klassiekers mogen noemen: “Zo Mooi”, “Strak Plan Jacky”, “Gevaarlijke Hond” en “Delfine Klopt Erop”. De selectie komt uit een livestreamingconcert tijdens de coronazomer van vorig jaar. Ook deze opnames werden door Dodangoda gemixt en gemastered en sluiten inzake sound en grinta perfect aan op hoe BEUK live klinkt.
Er is misschien wat tijd over gegaan, maar BEUK wandelt steeds nadrukkelijker op de weg die ze voor zichzelf uitgestippeld hebben.’Beuker’ is een nieuw hoogtepunt, terwijl je aan alles aanvoelt dat er nog wel meer van die hoogtepunten zullen volgen.

• Band Name: Beuk
  • Label Prod: Parsifal Records
  • Date: 2021-02-11 23:00:00