KRAAK Festival 2020 - 28 + 29 februari 2020, Beursschouwburg, Brussel - preview Aanbevolen

Geschreven door Erik Vandamme

KRAAK Festival 2020 - 28 + 29 februari 2020, Beursschouwburg, Brussel - preview

Al vele jaren gaat er een zeer interessant festival door voor de fijnproever onder de muziekliefhebber. Mensen die houden van artiesten en bands die op experimentele wijze buiten elk lijntje van de muziekindustrie kleuren, krijgen een podium op KRAAK. Dat dit concept nog steeds werkt, wordt bewezen doordat het festival ook nu in 2020 nog steeds plaatsgrijpt.
We citeren: ''Van 28 tot en met 29 februari 2020 in de Beursschouwburg. Kraak Festival is een jaarlijks uitstapje naar de buitenste randen van de muziek. Voor 2020 wordt de klassieke formule uitgebreid: op vrijdagavond met de releases van Kraak voor het jaar, en op zaterdag 12 uur lang experimentele muziek.''

Een overzicht en enkele tips
dag 1 - vrijdag 28 februari 2020
Crash Toto - Het Belgische noise-rock gezelschap Crash Toto bestaat uit leden van enerzijds new wave band Lemones en anderzijds proto-punk formatie Christophe Clebard en Carrageenan. Die ervaring in het vak heeft hen windeieren gelegd, want live is dit een bom energie die Brussel op zijn grondvesten zal doen daveren. Crash Toto brengt via KRAAK een 7 inch plaat op de markt, en zal die op KRAAK even komen voorstellen, u bent gewaarschuwd.
KRAMP - KRAMP is het experimentele noise project rond Stijn Wybouw.  De man wordt omschreven als een beeldend kunstenaar, die geluiden voortbrengt die luider klinken dan de klokken van de Notre-Dam. In een interview lazen we eveneens dat hij zijn inspiratie haalt uit strips en black metal. Wat dit wordt? Zeker en vast een boeiend spel tussen geluidsoverschrijdend gedrag en een visuele inbreng die op uw netvlies blijft kleven. Mis deze meester in experimentele grensverleggende filmische noise daarom niet op KRAAK.
Kuupuu -
De Finse artieste Jonna Karanka is al ruimschoots vijftien een onontbeerlijk onderdeel van de underground cultuur in haar thuisland. Niet enkel solo ook via bands als Olimpia en Splendid heeft ze ruimschoots haar stempel gedrukt op die underground. Wat haar solo werk betreft citeren we even uit de informatie op de website van KRAAK festival zelf:
''Met Kuupuu creëert ze lagen van verfrommelde ritmes en dromerige melodieën." Eerder bracht ze in eigen beheer een tape 'Plz tell me' uit. In september komt via KRAAK een gloednieuwe plaat op de markt. Mis deze Finse underground virtuoze niet als ze naar KRAAK festival afzakt.
Orphan Fairytale -
Eva Vandeuren is een Antwerpse kunstenares die al ruimschoots twaalf jaar muziek maakt onder de naam Orphan Fairytale. Hiervoor maakt Eva gebruik van zelf in elkaar geknutselde elektronica, speelgoed(instrumenten), cassetteloops en kleine keyboards om zo een tot de verbeelding sprekend klankenbord te creëren. Oprhan Fairytale is daardoor een artieste die muziek tot kunst verheffen zeer hoog in het vaandel draagt. Haar nieuwe composities voor harp komen uit via KRAAK label, daardoor bekleedt ze ook een plaats op dit festival.
Vica Pacheco -
Vica Pacheco is een Mexicaanse kunstenares  momenteel residerend  in Brussel. De multi-instrumentalisten verlegt grenzen die de fantasie van de aanhoorder prikkelt. Daarbij wordt de link gelegd naar oude Mexicaanse mythes. Vica Pacheco brengt haar debuut uit via KRAAK label. Op basis van de multiculturele totaalbeleving, die tot de verbeelding spreekt, lijkt me dit een artieste op niet te missen.
Dj Keta Bush
- Keta Bush, niet te verwarren met Kate Bush, is volgens de informatie op de website een rijzende ster binnen de art happening scene. We citeren: ''oud stagiaire van KRAAK en rijzende ster in de art happening scene die sinds 2 jaar opnieuw opleeft in vooral Gent en Antwerpen. Daarnaast is ze ook een vlijtige karaoke dj waarbij ze de klassiekers van weleer in een psychedelisch fluorescerend hesje steekt. De ideale afsluiter van de eerste dag van het festival!'' Blijven tot het einde van de avond is een must!

dag 2 - zaterdag 29 februari 2020
Fuji - Dé underground all star jamband, zo wordt Fuji omschreven op de website van KRAAK festival. De band brengt een potje krautnoise doorspekt met jazz tot experimentele huzarenstukken die je moet ontdekken om het te begrijpen. Het gezelschap rond Warre Fungus, Bart De Paepe wordt aangevuld met Louis Freres. Ter gelegenheid van KRAAK versterkt door Mik Quantius en Juna Suzuki. Een bont gezelschap die improviseren en experimenteren tot kunst verheffen, binnen een omkadering van buitenaards niveau. Mis dit bijzonder project niet.
Maria Violenza -
Samen met figuren zoals oa. Christophe Clebard (Crash Toto) en Ventre De Biche jaagt virtuoze Maria Violenza een nieuwe wind door de underground scene van Frankrijk en Italië. Een muziekstijl kleven op deze bijzonder tot de verbeelding sprekende artieste is echt onmogelijk, en dat trekt ons alvast over de streep. Op de website van KRAAK festival wordt dit als volgt omschreven: '' vuile electro, arab invloeden, punk, en psych rock gitaargeweld. Hoe je het wilt noemen zoek je zelf maar uit." En daar hebben we feitelijk niets aan toe te voegen. Gewoon gaan zien!
Gaute Granli -
Op een experimenteel festival als KRAAK hoort een artiest als Gaute Granli zonder meer thuis. De  uit Noorwegen afkomstige artiest vuurt klassieke gitaar riffs uit zijn instrument en voegt daar vele  lagen elektronische muziek aan toe. Soms heel luid, soms heel rustig. Hij improviseert tot het oneindige. Hij tokkelt, slaat, knalt , vervormt klanken en voegt daar elektronisch vernuft aan toe dat tot de verbeelding spreekt. En toch klinkt het allemaal op een of andere manier als een gitaar. Kortom, Gaute Granli verlegt grenzen binnen dat instrument, waar geen grenzen meer zijn.
Radioactive Sparrow -
De formatie Radioactive Sparrow timmert als sinds 1980 aan de weg. Hun muziek bevat een mix van rock en elektronica met flarden cabaret. De band bracht reeds circa 90 releases op de markt, en heeft dus zeker zijn stempel gedrukt op die underground experimentele muziek. Speciaal voor KRAAK brengen ze niet minder dan twee nieuwe releases uit. Levende legendes? Jazeker, voor de liefhebber van dit festival zeker en vast eentje om te koesteren en daarom ook niet te missen.
Quanta Qualia - Danseres Siet Raeymaekers en muzikant Tomas Dittborn vormen samen het  experimentele project Quanta Qualia. Het meest bijzondere is dat het duo muzikaal gebruik maakt van abstracte computerklanken en een jungle van gerecycleerd plastiek afval. Zo ontstaat een futuristisch samenspel tussen klank en dans, dat je wegvoert naar wel heel vreemde oorden. Voor liefhebbers van experimentele muziek, dat ook visueel zodanig wordt uitgebeeld dat het aan je netvlies kleeft en de trommelvliezen streelt, een niet te missen optreden.
Aylu -
Aylu is het project rond de in Buenos Aires wonende producer Ailin Grad. De artieste maakt gebruik van verschillende elektronische muziekstijlen. Electro Akoestisch, hallucinerende soundscapes tot experimenteren met diezelfde elektronische muziek is haar niet vreemd. Ondertussen werd ze opgepikt door labels als Orange Milk en Sun Ark. Waardoor ze meer en meer een voet tussen de deur zet wat dat experimentele elektronische muziek betreft. Net als de andere artiesten grenzen verleggen met bijvoorbeeld gitaar binnen de  elektronische muziek.
Tickets:
Combi tickets zijn uitverkocht.
Dag tickets:
Vrijdag - 16 euro
Zaterdag - 31 euro

KRAAK Festival 2020 op 28 en 29 februari 2020 - People! The time has come!! Well, almost - KRAAK Festival, de jaarlijkse excursie naar de buitengrenzen van het muzikale universum, vat opnieuw post in de Beursschouwburg in Brussel. Tijdens deze editie rammelen we alweer subtiel aan de aloude formule van dit feest. Voorafgaand aan de klassieke 12 uur durende 'mind bender' van formaat op zaterdag, brengen we op vrijdagavond het nieuwe geweld samen dat dit jaar op het KRAAK label zijn entree zal maken. Met andere woorden, twee dagen muzikaal grensoverschrijdend gedrag en het perfecte moment om badend in het gistende Zennevocht opnieuw met je geliefde familie te verbroederen!
FULL LINEUP
??????
Crash Toto (BE)