Musiczine.net redactie - eindejaarslijsten 2011 – de Muzikale Hoogstandjes
Geert Huys - 2011 STRIKES BACK!
DE CRUCIALE 30
1. ANNA CALVI – Anna Calvi
2. KURT VILE & THE VIOLATORS – Smoke Ring For My Halo / So Outta Reach EP
3. THE KILLS – Blood Pressures
4. THE RAVEONETTES – Raven In The Grave
5. CASS McCOMBS – Wit’s End / Humour Risk
6. THURSTON MOORE – Demolished Thoughts
7. WHITE DENIM – D
8. SPINVIS – Tot Ziens, Justine Keller
9. S.C.U.M. – Again Into Eyes
10. THE DECEMBERISTS – The King Is Dead
11. FLEET FOXES – Helplessness Blues
12. GANG OF FOUR – Content
13. BUFFALO TOM – Skins
14. LAURA MARLING – A Creature I Don’t Know
15. WILCO – The Whole Love
16. J MASCIS – Several Shades Of Why
17. THE VACCINES – What Did You Expect From The Vaccines?
18. THE FEELIES – Here Before
19. MY MORNING JACKET – Circuital
20. INTERGALACTIC LOVERS – Greetings & Salutations
21. THE BASEBALL PROJECT – Vol. 2 High And Inside
22. BOSTON SPACESHIPS – Let It Beard
23. CLAP YOUR HANDS SAY YEAH – Hysterical
24. SCHOOL IS COOL – Entropology
25. THE BLACK KEYS – El Camino
26. TOM WAITS – Bad As Me
27. WEEKEND – Red EP
28. ARCTIC MONKEYS – Suck It And See
29. R.E.M. – Collapse Into Now
30. PJ HARVEY – Let England Shake
Nog net niet:
ELBOW – Build A Rocket Boys!
BILL WELLS & AIDAN MOFFAT – Everything’s Getting Older
THE BONY KING OF NOWHERE – Eleonore
BLACK BOX REVELATION – My Perception
JAMES BLAKE – James Blake
RADIOHEAD – King Of Limbs
THE DODOS – No Color
ALEXI MURDOCH – Towards The Sun
DEVOTCHKA – 100 Lovers
FRANKIE & THE HEARTSTRINGS – Hunger
THE DEARS – Degeneration Street
PAUL SIMON ‐ So Beautiful or So What
LOW – C’mon
YUCK – Yuck
OKKERVIL RIVER – I Am Very Far
GAVIN FRIDAY – Catholic
GARDENS & VILLA – Gardens & Villa
BEASTIE BOYS – Hot Sauce Committee Part 2
OLD 97’s – The Grand Theatre Vol. 2
AA BONDY – Believers
WOODEN SHJIPS – West
THE WAR ON DRUGS – Slave Ambient
THE HORRORS – Skying
JONATHAN WILSON – Gentle Spirit
PG SIX – Starry Mind
THE TRAVELLING BAND – Screaming Is Something
BLITZEN TRAPPER – American Goldwing
RYAN ADAMS – Ashes & Fire
WIDOWSPEAK – Widowspeak
SOFT METALS – Soft Metals
Reissues:
SIMON & GARFUNKEL – Bridge Over Troubled Water (’70)
QUEEN – Queen (‘73), Queen II (’74), Sheart Heart Attack (‘74), A Night At The Opera
(‘75)
NICK LOWE – Labour Of Lust (’79)
GRANT HART – Ouevrevue (1988‐1995)
RIDE – Nowhere [20th Anniversary Edition] (‘90)
THE JAYHAWKS – Hollywood Townhall [Expanded Edition] (’92), Tomorrow The Green
Grass [Legacy Edition] (‘95)
PEARL JAM – Vs. [Legacy Edition] (‘93), Vitalogy [Legacy Edition] (‘94)
QUEENS OF THE STONE AGE – Queens Of The Stone Age (‘98)
NICK CAVE & THE BAD SEEDS – Let Love In (‘94), Murder Ballads (‘96), The
Boatman’s Call (’97), No More Shall We Part (’01)
THIN LIZZY – Jailbreak (‘76), Johnny The Fox (‘76), Bad Reputation (‘77)
THE GODFATHERS – Birth, School, Work, Death (‘88), More Songs About Love And Hate
(‘89)
PAUL McCARTNEY – McCartney (’70), McCartney II (’80)
SUEDE – Suede [Deluxe Edition] (‘93), Dog Man Star [Deluxe Edition] (’94)
SEBADOH – Bakesale [Deluxe Edition] (‘94)
R.E.M. – Lifes Rich Pageant [25th Anniversary Edition] (‘86)
NIRVANA – Nevermind [Deluxe Edition] (’91)
THE WHO – Quadrophenia [Deluxe Edition] (‘73)
ROLLING STONES – Some Girls [Deluxe Edition] (‘78)
U2 – Achtung Baby [Deluxe Edition] (‘91)
SMASHING PUMPKINS – Gish (‘91), Siamese Dream (‘93)
PETER GABRIEL – New Blood (’11)
Heel fijne optredens van:
HAUTEKIET & DE LEEUW (Stadsschouwburg Brugge)
STEVE WYNN & CHRIS CACAVAS (cc Mechelen)
MASTERS OF REALITY & THE CULT (AB, Brussel)
THE PHANTOM BAND (De Charlatan, Gent)
GANG OF FOUR (Botanique, Brussel)
KYUSS LIVES! (AB, Brussel)
GRANT HART (4AD, Diksmuide)
KURT VILE & THE VIOLATORS (De Charlatan, Gent)
THE RAVEONETTES (Vooruit, Gent)
ROGER DALTREY, SHARON JONES & THE DAP‐KINGS, INTERPOL (Lokerse Feesten)
THE SPECIALS (AB, Brussel)
ANNA CALVI (AB, Brussel)
ROGER MCGUINN (Ha’, Gent)
PATTI SMITH, KARL BARTOS, THE CULT (Sinner’s Day)
ALEXI MURDOCH (Ha’, Gent)
Sam De Rijcke - TOP 2011
20 albums
- THE BLACK KEYS El Camino
- ELBOW Build a rocket boys
- THE KILLS Blood Pressures
- MOGWAI Hardcore will never die but you will
- BEASTIE BOYS Hot sauce committee, pt 2
- PRIMUS Green naugahyde
- BLACK JOE LEWIS & THE HONEYBEARS Scandalous
- EXPLOSIONS IN THE SKY Take care, take care, take care
- ANNA CALVI Anna Calvi
- THE VACCINES What did you expect from The Vaccines
- AND YOU WILL KNOW US BY THE TRAIL OF DEATH The tao of the dead
- MASTODON The Hunter
- STEAK NUMBER EIGHT All is chaos
- OTHER LIVES Tamer animals
- RICHMOND FONTAINE The high country
- JONATHAN WILSON Gentle spirit
- BASS DRUM OF DEATH GB City
- WU LYF Go tell fire to the mountain
- MY MORNING JACKET Circuital
- ART BRUT Brilliant ! Tragic !
Eigenaardige vaststellingen :
‘El Camino’, de nieuwe BLACK KEYS is een absolute kanjer, krijgt overal zeer lovende recensies en is vervolgens… nergens te bespeuren in de eindejaarslijstjes (bij Mojo en Uncut zelfs niet bij de beste 50, begrijpen wie begrijpen kan). Maar bij ons een welverdiende dikke nummer één.
Beetje zelfde verhaal bij ELBOW, het pareltje ‘Build a rocket boys’ wordt op algemeen gejuich onthaald, maar wordt geweerd uit quasi alle lijstjes. Het knuffelbeergehalte van Guy Garvey is blijkbaar zo gênant geworden dat het niet meer cool is om Elbow goed te vinden. Gezien onze gezegende leeftijd is cool zijn voor ons geen prioriteit meer, dus wij mogen ongegeneerd van Elbow houden, vandaar een dikke nummer twee.
Opmerkelijke come backs :
BEASTIE BOYS met ‘Hot sauce Commitee, part two’, even opwindend en heet als in de beginjaren.
Ook het prettig gestoorde PRIMUS komt weer aan de horizon met het knappe ‘Green Nauhagyde’ en met een door ons bijzonder gesmaakte doortocht in de AB (en nog beter nieuws, ze komen terug in april voor een drie uur durende show !).
En het lijkt aan iedereen te zijn voorbijgegaan, maar ook het alom fantastische JANE’S ADDICTION heeft een puike come back plaat gemaakt.
Mogen de Peppers al die plaatjes eens deftig beluisteren en vervolgens van diepe schaamte ergens in een hoekje gaan ineenkrimpen.
Punk ! Hardcore ! :
Kwade snotneuzen als ICEAGE en CEREBRALL BALLZY komen u een geweldige stamp in uw kloten geven en brengen daarmee BLACK FLAG terug onder de mensen. Dank u.
Zware jongens :
‘The Hunter’ van MASTODON is een machtige kopstoot en in tegenstelling tot 98 % van de wereldbevolking vinden wij de samenwerking van LOU REED met METALLICA op ‘Lulu’ wèl zeer te pruimen. En dichter bij de deur, de Kortrijkse oerkracht van STEAK NUMBER EIGHT heeft ons helemaal omvergeblazen.
Nieuw talent :
De okselfrisse, energieke en spitse rock’n’roll deuntjes van THE VACCINES, De goddelijke charmes, stem en gitaarpartijen van de wonderlijke ANNA CALVI (PJ Harvey voorbijgestreefd op alle vlakken), de filmische pracht van OTHER LIVES, de gruizige en rokerige garage rock van BASS DRUM OF DEATH, de vreemde kronkelingen van WU LYF, de dromerige melodieën en zalvende gitaren van JONATHAN WILSON.
Onverslijtbaar :
Het mag dan al crisis zijn, zowel U2 als NIRVANA komen het geld uit uw zakken graaien met superdeluxe edities van ‘Achtung Baby’ en ‘Nevermind’. Die kanjers zijn 20 jaar geworden, en dat moet gevierd worden. Met uw geld, natuurlijk.
En dan nu, … de flops en halve missers
Afknappers van formaat :
U had het misschien niet voor mogelijk geacht, maar wij eigenlijk wel. RED HOT CHILLI PEPPERS zijn er met ‘Im with you’ voor de derde keer op rij in geslaagd een volkomen sof van een plaat af te leveren. Het is haast niet te geloven dat dit dezelfde band is die invloedrijke voltreffers als ‘The uplift mofo party plan’ en ‘Blood sugar sex magic’ aan de wereld heeft geschonken.
En wat bezielt de internationale pers (Uncut, Mojo, NME, Humo, Oor…) om het album ‘Let England Shake’ van PJ HARVEY op één te zetten in hun eindejaarlijstjes ? We hebben het plaatje tot vier keer toe beluisterd en we vinden er geen zak aan. Wij hebben het mens dat ding zien voorstellen op Rock Werchter en hadden er maar één woord voor : zielig. Nog nooit tevoren hebben wij de ruimte voor de frontstage in Werchter zo massaal zien leeglopen als bij deze futloze vertoning.
Nog zo iets, de heren van KAISER CHIEFS en WHITE LIES hebben ondermeer in Werchter voor spetterende concertjes gezorgd, maar hun recentste albums zijn niet echt om over naar huis te schrijven.
Het compleet over ’t paard getilde Britse wicht FLORENCE -wiens nieuwe imago ergens bengelt tussen de heilige maagd Maria, sneeuwwitje en de Koningin van Onderland- heeft met haar bandje THE MACHINE een plaatje gemaakt die zo schabouwelijk klinkt dat een mens haast heimwee zou krijgen naar ENYA. U bent beter af met de nieuwe van SUSAN BOYLE.
Meest overschatte artiest en plaat van het jaar :
JAMES BLAKE die op zijn debuutplaat knoeit met allerhande elektronica en stemvervormers, een vermoeiend karwei dat welgeteld twee goeie songs oplevert, en één ervan is dan nog een cover (“Limit to your love”). Trouwens ook gezien op Werchter, het leek ons een soundtrack voor zelfmoordkandidaten.
Dingen die helaas nooit veranderen :
De soloprojecten van de ettertjes Gallagher (BEADY EYE en NOEL GALLAGHER’S HIGH FLYIN’ BIRDS) zijn al even miserabel, hoogdravend en ook even overschat (Britse pers, onverbeterlijk) als het moederschip OASIS. Fuck’ em.
Compleet het spoor kwijtgeraakt :
‘Angles’, de vierde van THE STROKES is goed voor uw vuilbak en lijkt nu toch echt wel te bevestigen dat het onvolprezen debuut en mijlpaal ‘Is this it’ (nu ook alweer 10 jaar geleden) misschien wel een toevalstreffer was.
Niet geheel volgens de verwachtingen :
‘Wasting light’ van FOO FIGHTERS werd aangekondigd als een splinterbom, maar het bleek een voorzichtig voetzoekertje zijn. Kwestie van de hitparades niet al te veel af te schrikken.
Zagen :
U dacht dat uw nieuwe Makita de zaag van het jaar was, maar dat was even buiten ‘Helplessness blues’ van FLEET FOXES gerekend.
Heimwee naar betere tijden :
‘Keep you Close’ van DEUS is misschien nog zo slecht niet, maar de scherpe en tegendraadse kantjes die het unieke geluid van de groep typeerden lijken voorgoed verdwenen.
Het live gebeuren van 2012 :
Festivals
Ronduit briljant : GRINDERMAN in Werchter
Absoluut fantastisch : THE NATIONAL, ARCTIC MONKEYS, QOTSA, THE VACCINES, TRIGGERFINGER, ELBOW en … waarom ook niet IRON MAIDEN op Rock Werchter, KYUSS op de Lokerse Feesten, BLOOD RED SHOES in Leffingeleuren
Op Pukkelpop dit jaar niet aanwezig geweest, wij hadden zo een voorgevoel
Top 15 zaalconcerten
- MY MORNING JACKET (Trix)
- …AND YOU WILL KNOW US BY THE TRAIL OF DEATH (AB)
- MOGWAI (AB)
- PRIMUS (AB)
- BAND OF SKULLS (Botanique)
- GANG OF FOUR (Botanique)
- GODSPEED YOU BLACK EMPEROR (Koninklijk Circus)
- THE JOY FORMIDABLE (Botanique)
- THE BLACK ANGELS (Aeronef)
- ELBOW (Vorst)
- ALICE COOPER (Zenith)
- INTERPOL (Lotto Arena)
- BLACK JOE LEWIS & THE HONEYBEARS (Aeronef club)
- WHITE LIES (grand mix)
- KAISER CHIEFS (AB)
Vermeldenswaardige feiten :
Jammer : REM, die op het voortreffelijke ‘Collapse into now’ wederom herboren lijkt, geeft er de brui aan. Ook THE WHITE STRIPES zetten er een punt achter, wat daarom niet wil zeggen dat we Jack White zullen moeten missen, die schudt gegarandeerd weer iets magistraals uit zijn mouw. Ook GRINDERMAN houdt er mee op, Cave kan zijn demonen weer kanaliseren naar The Bad Seeds. En normaal kan het ons moer schelen dat een koppel uit elkaar gaat, maar als een echtscheiding het einde moet betekenen van het geweldige SONIC YOUTH dan worden wij heel triestig.
Te weren bij club 27 : AMY WINEHOUSE was al zwaar overschat toen ze nog een beetje leefde, maar wordt na haar dood wel belachelijk hoog de hemel in geprezen. Volgens ons had dat mens meer kloten dan talent, maar ze hoort niet thuis in het rijtje Kurt, Jim, Jimi, Janis en Brian, dat zou een te grote eer zijn.
Belgskes : Er schuilt een berg talent in SELAH SUE, maar dat meiske wordt op een zodanig hoog schavotje geplaatst dat het niet meer gezond is. Laat ons hopen dat ze met beide voetjes op de grond blijft en de op winst beluste marketing haaien tijdig van zich afschudt.
In MILOW daarentegen zit er geen greintje talent, maar zijn volkomen ongevaarlijke softpop laat in heel Europa de zalen vollopen, snapt u er nog iets van ?
De geweldige heren van TRIGGERFINGER hebben met vuur, passie en een ongebreidelde stuwkracht over alle Belgische podia geraasd en kroonden zich met grote voorsprong tot beste Belgische live act van het jaar.
En we hadden het hier eerder al gezegd, de Cockerill-Sambre prijs voor beste metaalbewerkers van het jaar gaat ongetwijfeld naar STEAK NUMBER EIGHT.
Om naar uit te kijken in 2012 : AFGHAN WIGS hebben een reünie aangekondigd. Schuif ‘Gentlemen’ nog eens in uw cd lader en begrijp waarom wij hier al aan een vreugdedans zijn begonnen.
Pukkelpop gaat gelukkig door in 2012. De klootzakken die Chokri voor de rechter dagen mogen dit jaar thuis blijven en een bezoekje plegen aan de lokale braderie alwaar zij hopelijk een hamburgertent op hun kop zullen krijgen.
Wij blijven geduldig wachten op een nieuwe TOOL, maar als ze er dit jaar niet mee afkomen gaan we ze toch persoonlijk met een kalasjnikov uit hun kot komen lokken.
Het op vandaag nog totaal onbekende punkbandje LONDON BULLET wint de Rock Rally.
Concertjes in ’t verschiet : We kijken uit naar een bijzonder interessant voorjaar, onze kaartjes zijn al besteld voor ondermeer THE BLACK KEYS, ARCTIC MONKEYS, WILCO, KASABIAN, DROPKICK MURPHYS en PRIMUS.
Erwin Vanlaere - 2011 – Muzikaal Jaaroverzicht
Goed wetende dat er zich binnen het gevarieerde muzieklandschap nog heel wat onontgonnen diamantjes moeten bevinden, is dit mijn top 50 van te koesteren albums uit 2011:
1. Elbow – Build A Rocket Boys!
2. Lanterns On The Lake – Gracious Tide, Take Me Home
3. Fleet Foxes – Helplessness Blues
4. Pete Astor – Song Box
5. Still Corners – Creatures of An Hour
6. Rue Royale – Guide To An Escape
7. Bon Iver – Bon Iver
8. Comet Gain – Howl Of The lonely Crowd
9. The Sand Band – All Through The Night
10. Kurt Vile – Smoke Ring For My Halo
11. Under Electric Light – Waiting For The Rain To Fall
12. Steve Kilbey & Martin Kennedy – White Magic
13. Idaho – You Were A Dick
14. Sleeping At Last - Yearbook
15. Raphael Saadiq – Stone Rolllin’
16. Noah And The Whale – Last Night On Earth
17. Other Lives – Tame Animal
18. Steven Wilson – Grace For Drowning
19. The Jayhawks – Mockingbird Time
20. Ollabelle – Neon Blue Bird
21. Memory Tapes – Player Piano
22. The Adults – The Adults
23. J. Mascis - Several Shades Of Why
24. Miracle Fortress – Was I The Wave?
25. Bell X1 – Bloodless Coup
26. Cloud Control – Bliss Release
27. Wilco – The Whole Love
28. Beardfish - Mammoth
29. The Vaccines – What Did You Expect From The Vaccines
30. The Drums - Portamento
31. Israel Nash Gripka – Barn Doors And Concrete Floors
32. John Maus – We Must Become The Pitiless Censors Of Ourselves
33. Feist - Metals
34. Fairewell - Poor Poor Grendel
35. Tall Tales And The Silver Lining – Nice To Meet You Again
36. Eleanor Friedberger – Last Summer
37. The War On Drugs – Slave Ambient
38. Hyde & Beast – Slow Down
39. The Pains Of Being Pure At Heart - Belong
40. Sam Duckworth – The Mannequin
41. Slow Club - Paradise
42. The Antlers – Burst Apart
43. Papercuts – Fading Parade
44. Thurston Moore – Demolished Thoughts
45. Low – C’Mon
46. The Raveonettes – Raven In The Grave
47. Dear Reader – Idealistic Animals
48. Spinvis – Tot Ziens, Justin Keller
49. The Low Anthem – Smart Flesh
50. Immanu El – In Passage
Bijzonder mooie fragmenten vielen er ook te beluisteren op o.m.: Buffalo Tom – Skins; The Amazing – Gentle Streams; Mogwai – Hardcore Will Never Die But You Will; Anna Calvi – Anna Calvi; Cass McCombs – Wit’s End / Humor Risk; M83 – Hurry Up, We’re Dreaming (2CD) - White Denim – D / Last Day Of Summer; Benjamin Francis Leftwich – Last Smoke Before The Snowstorm; Real Estate – Days; Steve Hackett – Beyond The Shrouded Horizon; Charles Bradley – No Time For Dreaming; Explosions in The Sky – Take Care. Take Care. Take Care; Black Keys – El Camino; Vetiver – The Errant Charm; Yuck – Yuck; The Leisure Society – Into The Murky Water; The Decemberists – The King Is Dead; William Fitzsimmons – Gold in The Shadow; Radical Face – The Family Tree. The Roots; Iron And Wine – Kiss Each Other Clean; James Blake – James Blake; David Sylvian – Died In The Wool; Murder – Gospel Of Man; School Is Cool – Entropolgy; Lola Kite –Lights; Apparat – The Devil’s Walk; A.A. Bondy – Believers; PJ Harvey – Let England Shake en My Morning Jacket – Circuital.
Enkele uitstekende concerten: Sufjan Stevens (Koninklijk Circus, Brussel); José González & The Göteborg String Theory (AB, Brussel); Kurt Vile & The Violators (Charlatan, Gent); Noah And The Whale (AB Club, Brussel); Iron And Wine en Mogwai (Cactus Festival, Brugge); Sebadoh (DOKstrand, Gent); Prince (Sint-Pietersplein, Gent); Patti Smith en The Cult (Sinner’s Day, Hasselt); The Low Anthem en James Vincent McMorrow (Crossing Border Festival, Antwerpen); e.d.m.
Dominiek Cnudde – Overzicht 2011 - THE COOL TONIC ALBUM TOP 30 – 2011
Melodic Rock / A.O.R. / Hard Rock / Metal / Progressive Rock & Metal / Pop & Rock
(excluded since 2004: live albums, extreme-makeovers, compilation albums, cover albums, re-issues, small EP's...)
Link naar The 2011 Nominees:
https://www.facebook.com/note.php?note_id=10150545317182744
ALBUM TOP 30 – 2011
01: TOBY HITCHCOCK / MERCURY'S DOWN
02: CHICKENFOOT / III
03: ELBOW / BUILD A ROCKET BOYS !
04: SETH GLIER / THE NEXT RIGHT THING
05: COLDPLAY / MYLO XYLOTO
06: LEELAND / THE GREAT AWAKENING
07: YES / FLY FROM HERE
08: BLACKFIELD / WELCOME TO MY DNA
09: DI-RECT / TIME WILL HEAL OUR SENSES
10: BLÖF / ALLES IS ANDERS
11: DAUGHTRY / BREAK THE SPELL
12: LADY ANTEBELLUM / OWN THE NIGHT
13: JOURNEY / ECLIPSE
14: BEYOND THE LABYRINTH / CHAPTER III: STORIES
15: KIMBALL-JAMISON / KIMBALL-JAMISON
16: ROB MORATTI / VICTORY
17: NIGHT RANGER / SOMEWHERE IN AMERICA
18: GOTYE / MAKING MIRRORS
19: FERGIE FREDERIKSEN / HAPPINESS IS THE ROAD
20: MR. BIG / WHAT IF...
21: DREAM THEATER / A DRAMATIC TURN OF EVENTS
22: STEVEN WILSON / GRACE FOR DROWNING
23: SNOW PATROL / FALLING EMPIRES
24: ARENA / THE SEVENTH DEGREE OF SEPARATION
25: FLEET FOXES / HELPLESSNESS BLUES
26: MISS BEHAVIOUR / LAST WOMAN STANDING
27: EDEN'S CURSE / TRINITY
28: SHY / SHY
29: CHRISTOPHER CROSS / DOCTOR FAITH
30: STEVIE NICKS / IN YOUR DREAMS
Cool Tonic Best Albums 2002-2011
https://www.facebook.com/note.php?note_id=259079772743
Ollie Nollet – 2011 TOP + gigs
TOP 2011 : Vielen net buiten de prijzen : Other Lives, Xray Eyeballs, Tamikrest, Eilen Jewell, The Bloody Hollies, Black Joe Lewis & The Honey Bears, James Leg en Brian Olive.
1 Limes : Tarantula!
2 Night Beats : Trouble in mind
3 Dirty Beaches : Badlands
4 Barn Owl : Lost in the glare
5 Gillian Welch : The harrow & the harvest
6 A.A. Bondy : Believers
7 The Peoples Temple : Sons of stone
8 Left Lane Cruiser : Junkyard speed ball
9 The Men : Leave home
10 John Paul Keith : The man that time forgot
GIGS 2011 : Nu de optredens zich beperken tot het blauw op de straat vond ik de tijd om eens terug te blikken en kom ik tot de vaststelling dat 2011 een uitstekend "live" jaar was. Het was echt drummen om in de top 10 te geraken. Vielen net uit de boot : Dan Melchior, Los Vigilantes, Feeling Of Love, Bonnie "Prince" Billy, Godspeed You! Black Emperor, Skip Jensen Band, Jason & The Scorchers en Johnny Walker.
1 Left Lane Cruiser - Binic Folks Blues Festival
2 Thee Oh Sees – Charlatan
3 Ty Segall – Trix
4 Woman - Pit's
5 Pere Ubu - 4AD
6 Eilen Jewell – Manuscript
7 Tamikrest - 4AD
8 Mark Porkchop Holder - Binic Folks Blues Festival
9 Arbouretum - Cactus Club
10 Limes - Supermarkt, Den Haag
Johan Meurisse 2011 TOP
De rinkelende CD’s van 2011
1. The Vaccines - What did you expect from The Vaccines?
2. Anna Calvi - Anna Calvi
3. Adele - 21
4. Selah Sue - Selah Sue
5. EMA - Past Life Martyred Saints
6. tUnE-yArDs - Whokill
7. Elbow - Build a rocket boys
8. Noah & The Whale - Last night on Earth
9. Wu Lyf - Go tell fire to the mountain
10. The Walkabouts - Travels in the dustland
11. Florence & The Machine - Ceremonials
12. Other Lives - Tamer Animals
13. The Feelies - Here before
14. Dirty Beaches - Badlands
15. Arbouretum - The Gathering
16. Jamie Woon - Mirrorwriting
17. School Is Cool - Entropology
18. Arctic Monkeys - Suck it & See
19. Battles - Gloss drop
20. Kitty, Daisy & Lewis - Smoking In Heaven
21. The Black Keys - El Camino
22. Steak Number Eight - All is chaos
23. The Joy Formidable - The big roar
24. My Morning Jacket - Circuital
25. Tom Waits - Bad as me
26. The Horrors - Skying
27. Gavin Friday - catholic
28. The Bony King of Nowhere - Eleonore
29. Gotye - Making Mirrors
30.1. Beastie Boys - Hot Sauce Committee part two
30.2. M83 - Hurry up, we’re dreaming
Ontdekkingen: Jamie Woon, James Blake, Anna Calvi, Katy B, Yuck, tUnE-yArDs, The Vaccines, The Joy Formidable, Lykki Li, Wu Lyf, EMA, Other Lives, Dirty Beaches, Kurt Vile & The Violators, Kitty, Daisy & Lewis, Ed Sheeran, Russian Circles, Fink en The Bent Moustache
Op en Top Belgisch goed: Selah Sue, Arsenal, Black Box Bevelation, Intergalactic Lovers, Steak Number 8, School Is Cool, Milow, The Bony King Of Nowhere, Amatorski, Gotye en dEUS
Optredens : te veel om op te noemen …, maar de lijst van Ontdekkingen en onze Eigen Kweek werden hier enorm gesmaakt …