Vive La Fête - ...

Dark Visions Aanbevolen

Geschreven door Erik Vandamme
&

Noisy Deafness is het solo project van Istvan Laszlok. Deze talentvolle Hongaarse multi-instrumentalist en tovenaar met klanken timmert sinds 2013 stevig aan de weg in de elkeltronica. In 2014 bracht hij een eerste EP op de markt ‘Remembrance’. Ondertussen mocht hij openingsact zijn van Leather Strip en bracht in 2015 een tweede EP uit, ‘Silent Scream’. Noisy Deafness bracht, eveneens in 2015, een goed ontvangen schijf uit: ‘Silent Remembrance’, via het label Electro Arc. Deze plaat is ook ons niet ontgaan. We schreven daarover:'' Zonder meer een experimenteel allegaartje, dat ons dus vooral na enkele luisterbeurten meer en meer kon boeien."
Noisy Deafness is ondertussen niet stil blijven zitten. Nu komt hij met een gloednieuwe schijf op de proppen. ‘Dark Vision’, waar de man elektronische paden, binnen een donkere omgeving, verder uitspit.
Percussie is een eerste rode draad in de meeste songs op deze schijf. Maar vooral is ‘Dark Vision’ wederom een experimentele zoektocht. Daarbij laat Noisy Deafness ook nu weer niet compleet in zijn kaarten kijken, en laat ons met veel vraagtekens achter. Net dit is het meest positieve aan de artiest en schijf. Er staat namelijk geen maat op de inspiratie tot experimentele drift van Istvan.
Net zoals voorheen schippert Noisy Deafness daarbij tussen pure EBM met vette knipogen naar bijvoorbeeld bands als Depeche Mode. Daardoor wordt een ruim publiek aan elektronische muziek fans aangesproken, die echter vooral houden van die pure duistere kant van de zaak. Niet alleen instrumentaal, ook vocaal bewandelt Noisy Deafness daarbij bevreemdend aanvoelende wegen, waardoor je koude rillingen over je rug voelt lopen.
Besluit: Noisy Deafness is een artiest die zichzelf blijft heruitvinden, die alle onderdelen van het elektronische landschap verder blijft aftasten, en daardoor de luisteraar voortdurend op het verkeerde been zet. Door voortdurend te schipperen tussen pure duisternis, en lichtvoetige klanken waarop je prompt gaat dansen door de straten, wordt niet alleen een ruim publiek aan liefhebbers van Elektronische muziek aangeboden. De man verlegt nog maar eens zijn eigen grenzen met deze ‘Dark Vision’. Waar wij dachten dat er geen grenzen meer waren. En dat is nog het meest opmerkelijke aan deze klasse artiest en schijf.
Kortom. ‘Dark Vision’ is een plaat waar streepjes Depeche Mode worden vermengd met het meest donkere en harde EBM alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Een opmerkelijke en uitzonderlijk indrukwekkende gewaarwording, waardoor Noisy Deafness ons in het verleden reeds over de streep trok. Anno 2018 doet hij daar gewoon nog een paar scheppen bovenop.

Tracklist:
1.         Creature 04:20
2.         Dead Fire 05:28