Sinner’s Day, 30 oktober t-m 01 november 2021 - Heusden-Zolder - Preview

Drie dagen het allerbeste wat New Wave, Goth en Punk te bieden heeft, met headliners zoals:
Gary Numan, Clan of Xymox, Covenant, She Past Away, Fields of the Nephilim, Siglo XX en vele andere én naast de goedgevulde Main Stage ook een volwaardige Belgian stage!
cancel: The Mission, The Stranglers, Laibach; vervanging van o.m. Siglo xx, D.A.F.

Dag 1 - 30 oktober 2021
D.A.F. (aka Deutsch Amerikanische Freundshaft) zakt af als afsluiter en zal er een pre-album show geven. “Der Mussolini” was hun grootste hit en doet menig benen dansen op de dansvloer.
Praga Khan. Maurice Engelen zag vorig jaar een tournee met Lords of Acid afgelast worden en kan nu met Praga Khan toch nog aan de bak.
De Genkse Siglo XX  zakken met hun donkere muziek af naar Heusden- Zolder en de maand erna staan ze op het podium in respectievelijk Brussel en Parijs. Red Zebra zal zeker in orde zijn en voor ambiance zorgen.
Suicide Commando is live pure klasse. Dat zullen diegenen die hen in W-Fest al aan het werk zagen zeker beamen. Ze brengen ook nog geregeld nieuw en goed materiaal uit. Hun Amerikaanse tour in het voorjaar viel door covid19 jammer genoeg in het water maar nu kunnen ze in eigen land revanche nemen voor deze tegenslag. Zij sluiten de Belgian Stage af. Absolute Body Control ( Dirk Ivens van o.a. ook The Klinik) speelt daar voor Suicide Commando.
Nog opmerkelijk: The Bollock Brothers die op het Belgisch Paviljoen staan. Struggler mag hun uitstekend album Wilma komen voorstellen.

Dag 2 - 31 oktober 2021
Gary Numan zal de avond op het hoofdpodium afsluiten. Numan is de laatste jaren in bloedvorm en zijn laatste release was steengoed. Hij vergeet ook de oudere fans niet en speelt steevast ook zijn oudere hits. De Duitse darkwave band Diary of Dreams, die ook wel een blikvanger van deze avond is, zal voor Covenant en Gary Numan spelen. We weten dat optredens van Adrian Hates altijd dik in orde zijn en dat hij zich volledig geeft op het podium.
Van het Zweedse Covenant weten we dan weer dat deze electro band ontstaan in de jaren negentig nog regelmatig tourt (u zag ze misschien op de special Sinner’s day in Oostende dit jaar). Ze brengen ook nog nieuw werk uit en zullen waarschijnlijk de “Fieldworks Exkursion ep” meebrengen op het podium. Waar het ook naar uitkijken zal zijn is And Also The Trees. Deze Britse postpunk band is een fenomeen en na meer dan 40 jaar nog steeds actief. Ook voor A Split Second (de grondleggers van de latere New Beat) en Laether Strip komen we graag uit ons kot.
Op het Belgisch Paviljoen komen we o.a. Funeral Dress (“Party On”), de goth rockers van Your Life on Hold en A Slice of Life tegen.
Maar ook de donkere muziek van De Delvers, de electropop van Enzo Kreft, de industrial van The Mars Model en de Gentse donkere band Korinthians vallen hier te ontdekken.
Zowaar een heel fijne programmatie!

dag 3 - 1 november 2021
Clan Of Xymox staat al jaar en dag bekend voor kwaliteit. Zeker één van de redenen om deze dark wave band als afsluiter te programmeren. Met hits als “Medusa”, “Jasmin and Rose” en “A Day” gaan ze menig newwaver kunnen bekoren. De band van de dag, waar menig naar uitkijkt, zal ongetwijfeld Fields of the Nephilim zijn. Een band met een reputatie die groter is geworden dan hun naam. De albums ‘Dawnrazor’, ‘The Nepfilim’ en ‘Elyzium’ zijn pareltjes in hun genre. De single “Moonchild” deed het goed in de hitlijsten. Eén van de oervaders van de gothrock. De Zweden van Agent Side Grinder mogen hun Industrial Post Punk laten schallen door de boxen. Ook het moeilijk in hokjes te plaatsen “La Muerte” is van de partij. Zij brengen zware rock gedrenkt in kerosine en vitriool. Het Turkse duo van postpunk band She Past Away mag zijn ding komen doen op het hoofdpodium. Daarbij kunnen ze intussen al een bloemlezing uit drie full albums maken. Een minder gekende tip is de darkwave van het Amerikaanse duo Twin Tribes.
Op het Belgische Paviljoen krijgen we vandaag ook terug veel moois als Frozen Nation (donkere Belgische dance en electro). Solitude Within is misschien een vreemde eend in de bijt met hun rock gemengd van symfonische metal ; een band die live stevig in zijn schoenen staat. Astrasonic is een recente coldwave/indie band die zich hier kan bewijzen. Ground Nero is een Belgische gothrock band die zich op korte tijd heeft weten op te werken. Dit door goede songs en optredens. Ditmaal met de kersverse nieuwe zanger Mark Sayle aan het werk. Een must have seen! En we kunnen dit ook zeggen over The Arch. Ze zijn wel al veel langer bezig maar de laatste jaren zijn ze sterk op dreef met o.a. hun albums ‘Fates’ en ‘XII’.

Line-up
Vrijdag 30/10
La Lune Noire, Glen Matlock, The Foreign Resort, Minuit Machine, Siglo xx, Red Zebra, Blancmange, Praga Khan en D.A.F.