Graspop Metal Meeting 2022 - 16 t-m 19 juni 2022 - preview Aanbevolen

Geschreven door Frederik Lambrecht
&

Graspop Metal Meeting 2022 - 16 t-m 19 juni 2022 - preview

Graspop viert hun 25-jarige jubilee en dat zal goed gevierd worden. Enkele jaren geleden was dit feest al gepland, maar het gekende virus besliste anders. Ook dit jaar gooit dit smerig virus nog steeds roet in het eten, waardoor enkele afzeggingen de oorspronkelijke affiche wijzigen. Bands als Avenged Sevenfold, Aerosmith en Faith No More om enkele kleppers te noemen horen helaas bij de afzeggingen, maar ondertussen heeft de organisatie van Graspop waardige vervangers gevonden voor de meeste afzeggers, waaronder alvast Scorpions en Within Temptation. Wij duimen mee dat er geen nieuwe afzeggingen meer komen, maar helaas kan niemand in de toekomst kijken. Onder voorbehoud dus enkele bands die meer dan de moeite waard zijn om live te aanschouwen op dit 4-daagse feest! En aan variatie alvast geen gebrek, keuze genoeg om uit je dak te gaan.

donderdag 16 juni 2022
Fans van sludge metal, klap alvast maar in je handjes, want Baroness komt voor de 3e keer richting Dessel. Deze kleurrijke bende heeft een discografie om U tegen te zeggen, en aan kleur geen gebrek bij deze mannen…kijk alvast hun albumtitels na, en je weet waarom. Op plaat klinkt hun muziek sterk, en live moeten ze alvast niet onderdoen. Laat die gitaren maar knallen!
Dropkick Murphys behoeven geen introductie. Springen en dansen op deze mix van stevige punk en celtic rock is nog nooit tegengevallen. Dus doe maar jullie dansschoenen aan.
Doom, Death, Gothic metal samen gegoten in een mooi jasje, dan kom je automatisch uit bij My Dying Bride. Met hun laatste release ‘The Ghost of Orion’ bewezen ze nog steeds sterk uit de hoek te kunnen komen, en aangezien het al geleden is van 2015 op het podium van Graspop, ben ik heel benieuwd om hen terug te zien. Laat de muzikale somberheid maar komen.
Belgische bands komen ook aan bod op de affiche, en een mooi voorbeeld van een band die in de flow zit is The Curse of Millhaven. Kom dit zien, en je zal aanwezig zijn bij een strakke set, met muzikaal vernuft. Nog maar 2 platen op hun conto, maar blazen doen ze. West-Vlaanderen boven!
Waarschijnlijk DE band waar iedereen reikhalzend naar uitkijkt…Mercyful Fate stond in 1999 voor de eerste en enigste keer op het podium van Graspop, en 2022 is het jaar van hun wederoptreden! Om Graspop te huldigen met hun jubilee heeft King Diamond alvast laten weten dat hij een uiterst speciale set zal spelen. De setlist zal bestaan uit nummers van de eerste mini ‘Mercyful Fate’, debuut ‘Melissa’ en opvolger ‘Don’t Break The Oath’. Bovendien beloven ze een gloednieuwe stageshow mee te brengen die groter zal zijn dan ooit…het kwijl loopt nu al uit mijn mond…ik vrees dat bij dit optreden te weinig plaats zal zijn voor het publiek, want dit is droom voor menig metal fan!
Het instituut van NWOBHM is opnieuw van de partij, en dat juich ik elke keer toe. Met hun nieuwste plaat getiteld ‘Senjutsu’ waren de reacties van de fans wat verdeeld, maar voor ondergetekende hebben ze met deze plaat weeral bewezen dat ze top zijn en blijven na hun lange carrière. Iron Maiden is gonna get you, no matter how far! Meer dan terecht dat ze opnieuw bovenaan de affiche prijken. Ik ben alvast benieuwd hoe ze Senjutsu zullen vertalen naar het podium.

vrijdag 17 juni 2022
Amenra, het voorbeeld van emotie, komt de Marquee (ik ga hier toch vanuit) opnieuw door elkaar schudden. De muur van riffs die deze band uit hun instrumenten haalt is van verbluffende wijze, en frontman Colin Van Eeckhout vertaalt deze op podium met ongekende intensiteit. Niet voor doetjes.
Ondertussen ook al 6 jaar geleden dat ze aanwezig waren, maar eindelijk is het nog eens van dat. De zware gothic/doom metal van Paradise Lost zal op ons losgelaten worden. Hun laatste platen werden telkens met hoge onderscheiding ontvangen door media en fans, maar bij mij gaat niks boven hun oude platen om te genieten. Door Draconian Times, Gothic en Shades of God krijg ik nog altijd ‘kiekenvel’, en deze albums zullen zeker en vast een plaatje krijgen in de setlist.
In 2018 stond iedereen na zijn optreden met open mond na te genieten, wat een optreden van Manuel Gagneux onder de noemer Zeal & Ardor. De kunst om zwarte gospel en blues te combineren met black metal bleek een schot in de roos en met zijn nieuwste album die de naam van de band verkreeg, bewijst hij zijn gelijk. Ongetwijfeld een must see!
Dave Mustaine en co komen ook hun plaats opeisen in Dessel. Deze thrash machine staat garant voor een vette show, en aan releases en hits keuze genoeg. Zijn laatste plaat dateert van 2016, dus weldra hoop ik op nieuw materiaal. Kom maar lekker meebrullen met “Holy Wars”, “Sweating Bullets”, “Symphony of Destruction”, “Tornado of Souls” en andere klassiekers. Megadeth in volle actie is altijd mooi meegenomen.
Wil er iemand tieten zien? Dan moet je vooraan aanschuiven bij Steel Panther. Tekstueel gezien geen hoogvlieger, maar qua showgehalte weten ze van aanpakken. Seks, drugs en glam metal, dit feestje kan leuk worden, maar daar maak ik geen belofte van…ik zou zeggen, enkel voor de fans, of voor de stiekem geile mannen/vrouwen die dus ‘boobflashes’ willen aanschouwen. Niettemin, zeker het vermelden waard in deze preview.

zaterdag 18 juni 2022
Laten we beginnen met de letter D. Drie bands die deftige shows neerzetten, elk met hun specifieke sound. Down, met zanger Phil Anselmo in de gelederen is terug van weggeweest naar zijn uitspattingen. Alweer bijna een decennium geleden dat ze present waren, en dit zullen ze vieren met het 25-jarige bestaan van hun album ‘NOLA’. Hopelijk is hij in topvorm.
Devin Townsed behoeft ook geen intruductie. Deze flamboyante artiest is een kei op gebied van progressieve muziek en is een alleskunner. Ongetwijfeld de moeite waard om naar dit optreden te gaan, want als je de kans hebt om een talent te aanschouwen, dan mag je dit niet laten liggen!
Zware paté noem ik hun muziek, want het drietal van Dying Fetus komt hun agressieve Death metal om de menigte loslaten. Ze hebben maar 1 doel, en dat is ‘Destroy the Opposition’! They ‘Stop at Nothing’, cause they ‘Reign Suppreme’ en zijn zonder tegenspraak de verkeerde om tegen te beginnen. Jawel, hun albumtitels zeggen meer dan genoeg…maak maar je borst nat!! Het is al geleden van 2008 dat ze present waren, dus mis dit niet.
Na veel wisselend succes lijkt het alsof Korn terug naar hun glorieperiode begint te groeien. De nu-metal sloeg destijds in als een bom, en live laten ze altijd het stof opstijgen op de weide. Ik ben alvast paraat om mee te springen op de muziek van deze Amerikanen. Pioniers in hart en nieren.
Ik heb het al aangehaald, voor elk wat lekkers op Graspop, dus mogen de oudjes zeker en vast niet vergeten worden. De rockers van Foreigner, Europe en Saxon blijven meedraaien in het circuit en staan dus met stip genoteerd op menig checklist. Ze hebben al lang hun strepen verdiend, dus je weet wat je mag verwachten. Maar de trofee van oudjes gaat naar Judas Priest…Rob Halford staat nog steeds zijn mannetje en hun live prestaties blijven van hoog niveau. Oefen maar je hoge vocalen, want deze NWOBHM blijft tijdloos! Ze noemen dan ook niet voor niks de Metal Gods!

zondag 19 juni 2022
Hun laatste album vond ik persoonlijk een tegenvaller, maar als ze terug grijpen naar hun oud materiaal, ben ik de eerste die een glimlach op zijn gezicht krijgt. Dimmu Borgir is één van de meesters op gebied van Black metal en aangezien het al 10 jaar geleden is dat ze op de affiche stonden, ben ik zeker van de partij. Ze sluiten de Marquee af op zondag, dus noteer dit maar al in je planning.
Jawel, een primeur op Graspop voor deze band, want Dog Eat Dog is actief sinds 1990, maar heeft dus nog nooit een plekje bemachtigd op dit festival. Oké, misschien niet echt weg gelegd voor de echte metal fans, maar deze band is bekend bij alleman. Hun mix van hiphop en punk aangevuld met melodie en bekende refreinen blijft direct hangen, nu nog afwachten of ze live kunnen bevestigen. Ik ben alvast benieuwd…£
Tiamat komt het 25-jarige bestaan meevieren en hebben iets speciaals in petto. Ze zullen een old school set spelen met nummers van hun albums Clouds en Wildhoney. Ik hoop van harte dat ze dit dus ook nog zullen aanvullen met nummers van hun sterkste album ‘The Astral Sleep’. Indien je deze band niet kent, dan mis je wat basiskennis op metalgebied, maar voor de onwetenden geef ik graag mee dat ze één van de vaandeldragers zijn van dark metal, een combinatie tussen black, doom en gothic. Mis deze kans niet zou ik zeggen…
Hiep hiep hoera, want Amorphis bestaat ook 30 jarig, en we zijn blij om dit samen met hen te vieren op de laatste festivaldag. Begonnen als een progressieve death/doom metal band waarbij het album ‘Tales from the Thousand Lakes’ mij altijd is bijgebleven, zijn ze ondertussen verder geëvolueerd – te zien hoe je dit dus bekijkt – naar meer melodische heavy metal, waarbij de duisterheid dus wat aan de kant werd geschoven. Niettemin, ze hebben een legio aan albums waar iedereen wel hun klasse in terug kan vinden, dus wie weet verrassen ze met een gevarieerde set om hun verjaardag te vieren…
De eer aan Alice Cooper en Deep Purple om deze preview af te sluiten. De horror-rock van Alice blijft onveranderd, maar tijdloos. En qua showgehalte kunnen velen leren van deze man. Ook Deep Purple heeft al vele watertjes doorzwommen, maar blijven telkens met hun hoofd boven water…misschien één van de laatste keren dat je hen kan aanschouwen, maar ik zie deze bands nog niet direct stoppen om de fakkel door te geven. Rock will never die!

Zo, laat het nu maar vlug juni zijn, want zoals menig Graspopper, sta ik te popelen om terug in Dessel het heilige gras te zoenen.
Qua ticketverkoop moet ik helaas al melden dat alles uitverkocht is, met uitzondering van de vrijdagtickets. Het belooft dus een gezellige drukte te worden.

Line Up
Donderdag: Baroness, Battle Beast, Beartooth, Celeste, Creeper, Dana Dentata, Death To All, Deez Nuts, Dropkick Murphys, Ego Kill Talent, Enthroned, High On Fire, In Extremo, Iron Maiden, Lalma , Mastodon, Mercyful Fate, Misthyrming, My Dying Bride, Powerwolf, Slapshot, Stake, Strains, Suicidal Tendencies, The Curse Of Millhaven, Toxic Shock, Trash Boat, Tremonti, Vltimas, Volbeat, While She Sleeps

Vrijdag: A Day to Remember, Alcest, Amenra, As Everything Unfolds, Beyond The Black, Black Label Society, British Lion, Bullet For My Valentine, Code Orange, Crystal Lake, Disillusion, Dool, Employed to Serve, Gaahls Wyrd, Gloryhammer, Heaven Shall Burn, Heilung, Jinjer, Killing Joke, Megadeth, Paradise Lost, Perturbator,, Phil Campbell And The Bastard Sons plays Motörhead Sacred Reich, Scorpions, Sloper, Steel Panther, Stick To Your Guns, Tempt, The Vintage Caravan, Twin Temple, Whitesnake, Within Temptation, Zeal & Ardor

Zaterdag: Blues Pills, Boston Manor, Cemetery Sun, Counterparts, Devin Townsend, Down,, Dying Fetus, Eisbrecher, Europe, Five Finger Death Punch, Fleddy Melculy, Foreigner, Good Riddance, Ihsahn, Imminence, Judas Priest, Killthelogo, Kontrust, Korn, Lagwagon, Majestica, Massive Wagons, Michael Schenker, Myles Kennedy And Company, Opeth ,Red Fang ,Saxon, Shinedown, Smash Into Pieces, Tribulation, Ugly Kid Joe, Walls of Jericho

Zondag: Alestorm, Alice Cooper, Amorphis, Black Veil Brides, Bury Tomorrow, Bütcher, Crossfaith, Deep Purple, Deftones, Destruction, Diamante, Dimmu Borgir, Dirty Honey, Dog Eat Dog, Fire From The Gods, Fu Manchu, Kadavar, Me And That Man, Naglfar, Rival Sons, Sabaton, Sepultura, Skillet, Spiritbox, Suicide Silence, The Dead Daisies, The Great Old One,s The Offspring, Thunder, Tiamat, Wayward Son

Gelezen: 983 keer